en

Αμβρακία Λίμνη και Ιόνια Οδός να συνυπάρξουν αρμονικά

TF3Η κατασκευή του έργου της Ιόνιας οδού περιλαμβάνει και τη διέλευση από το βορειοανατολικό τμήμα της λίμνης Αμβρακίας (όπως και η σημερινή υπάρχουσα οδός), και ειδικότερα από το σημείο, όπου το μικρότερο βόρειο από τα δυο διακριτά τμήματα της λίμνης επικοινωνεί με το μεγαλύτερο νότιο. 

 

Το σημείο αυτό, όπως θεμελιώνεται από μακροχρόνιες παρατηρήσεις, αποτελεί σημαντικό τόπο από περιβαλλοντική άποψη, τόσο λόγω της εκεί παρουσίας αναπαραγωγικής αποικίας ερωδιών όσο και λόγω της σημασίας του για την επικοινωνία των υδάτων των δύο τμημάτων της εν λόγω λίμνης.

 

Η επικοινωνία αυτή είναι κρίσιμης σημασίας για τη διαφύλαξη των πληθυσμών της ιχθυοπανίδας του όλου συστήματος της Λίμνης Αμβρακίας (περιοχής Natura-2000), διότι η δυνατότητα ομαλής μετακίνησης των ιχθυοπληθυσμών, μεταξύ των δύο τμημάτων της λίμνης είναι παράγων μεγάλης σημασίας για την επιβίωσή τους, ιδίως όταν στην περίοδο της ξηρασίας η στάθμη της λίμνης κατεβαίνει κατά τρόπο άνισο. Ένας ενδεχόμενος χωρισμός της λίμνης στα δύο θα επιφέρει οριστική καταστροφή, που πιθανότατα θα επηρεάσει όλη τη λίμνη, καθώς τα ψάρια της κυρίως λίμνης περνούν στα ρηχά του βορείου τμήματος για να αναπαραχθούν.

 

H παράταξη Οικολογική Δυτική Ελλάδα, με επιστολή της προς τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη κ. Υφαντή, ζήτησε αυστηρή επίβλεψη και παρέμβαση, τόσο για την εκτέλεση κάθε εργασίας με λήψη μέτρων κατάλληλων προς αποτροπή σοβαρής όχλησης ή και καταστροφής της αποικίας των ερωδιών, όσο και  για τη διαφύλαξη της επικοινωνίας των υδάτων βόρειου (μικρότερου) και νότιου (μεγαλύτερου) τμήματος της λίμνης. 

 

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, σε ό,τι αφορά το δεύτερο, η επικοινωνία αυτή να συνεχίσει να γίνεται κατά τον τρόπο που γίνεται σήμερα, δηλαδή με φυσική ροή μέσω του αύλακα που συνδέει τα δύο τμήματα και όχι ενδεχομένως μέσω κάποιου κλειστού κυκλικής διατομής αγωγού, διότι κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε σε καταστρεπτικό βαθμό τις δυνατότητες ομαλής μετακίνησης της ιχθυοπανίδας ανάμεσα στα δύο τμήματα.

 

Σημειώνεται ότι η έκθεση αυτοψίας του ΚΕΠΠΕ της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, της 5/3/2015, καταλήγει απαιτώντας την απομάκρυνση των επιχωμάτων από το εν λόγω σημείο και την «αποκατάσταση της περιοχής στην πρότερή της κατάσταση». Θεμελιώδες στοιχείο αυτής της «πρότερης κατάστασης» είναι η ελεύθερη και φυσική δυνατότητα επικοινωνίας των ιχθυοπληθυσμών μεταξύ των δύο τμημάτων της λίμνης και αυτή πάση θυσία πρέπει να διατηρηθεί.

 

Γιώργος  Κανέλλης

 

Μύθοι των λουλουδιών. "Αμυγδαλιά"

TF4Για μικρούς...

    Κάποτε σ' ένα μακρινό μέρος, σ' έναν πολύ όμορφο πύργο, ζούσε μια γυναίκα με την κόρη της, που την έλεγαν Αμυγδαλέα.

   Από το φθινόπωρο έως αργά την Άνοιξη, η Αμυγδαλέα ήταν κλεισμένη στον πύργο και ποτέ μα ποτέ, δεν της επέτρεπε η μητέρα της να βγει, γιατί στα μέρη τους ο Χειμώνας ήταν πολύ βαρύς κι εκείνη πολύ ντελικάτη για να τον αντέξει! Ο πύργος είχε μεγάλα παράθυρα και το κορίτσι περνούσε πολλές ώρες κοιτάζοντας έξω, άλλοτε τη λιακάδα με την πολλή παγωνιά – κι εκεί ήλιο με δόντια το ’λεγαν – άλλοτε τη βροχή, πότε ήρεμη και πότε άγρια καταιγίδα, άλλοτε τους αέρηδες, κάποτε απαλά αγέρια και κάποτε μανιασμένα θεριά, να θέλουν να ξεριζώσουν τα πάντα στο διάβα τους! Δεν την πολυένοιαζε που δεν έβγαινε έξω, γιατί δεν υπήρχαν έτσι κι αλλιώς άλλα παιδάκια να παίξει, έπαιζε με τα παιχνίδια της στη ζεστασιά του σπιτιού της.

   Η Αμυγδαλέα τούτο το χειμώνα ήταν δεκαπέντε χρονών και είχε ξεπεταχτεί από παιδούλα σε δεσποινίδα όλο ομορφιά και χάρη, με το λεπτό της κορμάκι, τα κατάξανθα μαλλάκια της με το εκφραστικό της προσωπάκι που του έδιναν φως τα δυο μελιά της μάτια!  Η Αμυγδαλέα τούτο τον χειμώνα δεν ήταν ευχαριστημένη ούτε από τα παιχνίδια της, ούτε από τη συντροφιά της μαμάς της. Μια σκιά, θα ’λεγε κανείς, σκίαζε τα μάτια της… Ξαφνικά ο πύργος τής φάνηκε φυλακή και το μόνο που την ευχαριστούσε, κάπως, ήταν να κοιτάζει από τα μεγάλα παράθυρα, χωρίς, όμως, να βλέπει τίποτα… Η ψυχή της ήταν κρύα, τα τζάκια δεν την ζέσταιναν πια!

   Στα μέρη εκείνα ο πιο συχνός άνεμος ήταν ο Βοριάς, πολύ κρύος, τα πάντα πάγωναν στο πέρασμά του. Κάποια μέρα είδε την Αμυγδαλέα  στο παράθυρό της και την ερωτεύτηκε! Τότε πήρε ανθρώπινη μορφή, γιατί ποια θα ερωτευόταν ποτέ έναν ανεμοδούρα και έγινε ένα παλικάρι ίσαμε ’κει πάνω, γλυκός και ντελικάτος κι άρχισε το βολτάρισμα έξω από τα παράθυρα του κοριτσιού, το κορίτσι πάλι μάτια είχε κι έβλεπε, τον πρόσεξε και με μιας ο κόσμος της γέμισε με φως, ζεστασιά και ομορφιά... τον ερωτεύτηκε κι αυτή ! ΚΙ άρχισε το …πίτσι- πίτσι!

    - Άνοιξε το παράθυρό σου, είπε ο Βοριάς.

   - Δεν το επιτρέπει η μαμά μου, είπε το κορίτσι.

   - Σ' αγαπώ, θέλω να γίνεις γυναίκα μου!

Τρέχει να πει τα νέα στη μαμά της: 

  - Μαμά, ένα αγόρι θέλει να με παντρευτεί!

-Ποιος είναι, πώς τον λένε, από πού είναι, τι οικογένεια έχει, τι δουλειά κάνει;

-Δεν ξέρω, μαμά, αλλά τον αγαπώ!

-Μα είναι χειμώνας, πώς θα βγεις έξω, θα παγώσεις, περίμενε να έρθει η άνοιξη και βλέπουμε. 

  Η μάνα δεν κλείδωσε τις πόρτες, κι άλλωστε τι νόημα θα είχε!

 Την άλλη μέρα που φάνηκε ο νέος, η μικρή, δεν δίστασε στιγμή, άνοιξε την πόρτα και ντυμένη όπως ήταν με το κατάλευκο, αέρινο φόρεμά της, έτρεξε να πέσει στην αγκαλιά του καλού της! Ο Βοριάς την αγκάλιασε με ορμή, αλλά πόσο δίκιο είχε η μαμά της... Εκείνος τόσο κρύος κι εκείνη τόσο άμαθη και ντελικάτη, η αγκαλιά του έγινε ο θάνατός της... Το κορμάκι της έγινε ένα κρυστάλλινο άγαλμα! 

  Ο Βοριάς παραλόισε, να κάνει κακό σ’ ό,τι αγαπούσε περισσότερο; Δάκρυα έτρεχαν από τα μάτια του και έπεφταν στο άψυχο κορμί της και αυτά τα δάκρυα τη μεταμόρφωσαν σε φυτό, τη γνωστή μας Αμυγδαλιά, που κάθε χρόνο βιάζεται να ανταμώσει τον αγαπημένο της κι ανθίζει, νυφούλα ίδια, καταχείμωνο, και ’κείνος πάντα και άθελά του, βιαστικός και κρύος την καταστρέφει!  

 ...και για μεγάλους

Είναι δέντρο της οικογένειας των ροδιδών και καλλιεργείται για καλλωπιστικούς και διατροφικούς σκοπούς. Η καταγωγή της χάνεται στα βάθη των αιώνων και το κοινότερο είδος είναι η prunus dultsis.

Οι μεταβαλλόμενες εντυπώσεις του φυσικού χώρου και ο Claude Monet - Ιμπρεσιονισμός

Αν τοποθετήσουμε μια ομάδα καλλιτεχνών σε ένα συγκεκριμένο χώρο και τους ζητηθεί να ζωγραφίσουν το τοπίο που εκτείνεται μπροστά τους, είναι γνωστό πως όσοι αποτελούν την ομάδα, τόσες θα είναι και οι παραλλαγές της εικόνας που θα αποτυπωθεί στα έργα τους. Αυτό εξαρτάται από την ιδιαίτερη ματιά, τη σκοπιά από την οποία παρατηρεί ο καθένας, από την ιδιαίτερη τεχνική και θεωρία που έχει κάθε καλλιτέχνης ως προς τη δουλειά του. Ακόμα ο ίδιος καλλιτέχνης, ανάλογα με τη διάθεσή του την ώρα της δημιουργίας ή ακόμα από την εμπειρία που με τον καιρό αποκτά, διαφορετικά θα αποδώσει το ίδιο θέμα σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, αν δοκιμάσει περισσότερες από μία φορές να δουλέψει πάνω στο ίδιο παρατηρούμενο θέμα, αντικείμενο ή φυσικό, ιδίως, χώρο… 

Από την άλλη πάλι κατά το δεύτερο µισό του 19ου αιώνα καλλιτέχνες στη Γαλλία στον τοµέα της ζωγραφικής ανέπτυξαν τη θεωρία του ιμπρεσιονισμού, σύμφωνα με την οποία στιγµιαίες, φευγαλέες εντυπώσεις δηµιουργούνται στο ανθρώπινο µάτι από το παιχνίδισµα του φωτός πάνω στα αντικείµενα, σε µια δεδοµένη στιγµή. Οι χρωµατικές διαφοροποιήσεις προκαλούνται από την αλλαγή της θέσης του ήλιου και των ατµοσφαιρικών συνθηκών. Έτσι, λοιπόν, το ίδιο τοπίο θεωρείται ένας διαρκώς μεταβαλλόμενος χώρος και ως εκ τούτου σε κάθε χρονική στιγμή θα αποδοθεί διαφορετικά, ακόμα από τον ίδιο καλλιτέχνη, αλλά και κάθε έργο-δημιουργία θα δείχνει ως κάτι ρευστό, ως μη σταθερή, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, εικόνα, που θα δείχνει την τάση να μεταβληθούν όλα τα στοιχεία της από τη μια στιγμή στην άλλη…

 

TF5Εντύπωση ή ανατέλλων ήλιος

 

Την εντύπωση της αέναης αυτής μεταβολής μπορούμε να εντοπίσουμε στον πίνακα του Claude Monet (Κλωντ Μονέ) «Εντύπωση ανατέλλοντος ηλίου», όπου απεικονίζεται ένα λιμάνι την ώρα της ανατολής, όταν διαλύεται η πρωινή ομίχλη και ο ήλιος εισχωρεί σιγά-σιγά στο χώρο δημιουργώντας ένα πλήθος από παιγνιδίσματα φωτός, στην αντανάκλαση του δίσκου του στο νερό, αλλά και στα αντικείμενα του χώρου που μόλις διακρίνονται βγαίνοντας σταδιακά από την ομίχλη. Όλα, και η βάρκα στο πρώτο πλάνο, βρίσκονται σε μια μεταβαλλόμενη κατάσταση, λόγω της ομίχλης που αραιώνει και της παλλόμενης κίνησης του νερού με τα κύματα και τις αντανακλάσεις, ακόμα της κίνησης της βάρκας, που ποτέ δεν βρίσκεται, όπως είναι φυσικό, σε ακινησία. Οι πινελιές του χρώματος αποδίδουν φευγαλέες εντυπώσεις που κάθε στιγμή αλλάζουν. Κανένα στοιχείο του πίνακα δεν έχει καθορισμένα και σαφή περιγράμματα, είναι όλα ακαθόριστα και συγκεχυμένα.

Ο Claude Monet αποτύπωσε σε πολλά έργα του απόψεις του δικού του κήπου, στα οποία αναγνωρίζονται τα ίδια σημεία του κήπου σε πλήθος παραλλαγών, με διαφορετικούς φωτισμούς και χρωματικούς συνδυασμούς, δηλαδή σε διαφορετικές χρονικές στιγμές μέσα στη μέρα ή σε εποχές.

 

TF5 2Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η σειρά με τα νούφαρα στη λίμνη…

 

 

 

 

Οι ιμπρεσιονιστές ενδιαφέρονται για την καθαρή και φωτεινή χρωµατικότητα και τις ζωντανές διαβαθµίσεις, ενώ η ζωγραφική απόδοση, που γίνεται µε ταχύτητα, προκειµένου να συλληφθεί η φωτεινή χρωµατική στιγµή, δίνει την εντύπωση ότι οι ζωγράφοι δεν ενδιαφέρονται για τη µορφή των αντικειµένων. Παραθέτουν τα καθαρά χρώµατα κατευθείαν πάνω στην εικονιστική επιφάνεια, χωρίς να τα ανακατεύουν στην παλέτα, και έτσι οι χρωµατικές αντανακλάσεις συνθέτουν την εικόνα στο µάτι του θεατή και από µια κάποια απόσταση.

 

 

Ο κήπος του καλλιτέχνη

 

TF5 1Τώρα ο καλλιτέχνης δεν επιδιώκει πια να «κρύψει» την υφή της πινελιάς του. Σκιτσάρει µε το πινέλο και µεταχειρίζεται µε τον ίδιο τρόπο όλα τα εικαστικά στοιχεία. Οι σκιές έχουν και αυτές χρώμα! 

Η αυτονοµία του χρώµατος, σε σχέση προς το αντικείµενο, δηµιούργησε το χάσµα µεταξύ της κλασικής και της µοντέρνας ζωγραφικής.

 

επιμέλεια: Παναγιώτης Χαλούλος

 http://users.ach.sch.gr/pchaloul/ 

http://blogs.sch.gr/pchaloul

 

 

 

 

Πηγές:

http://10gym-patras.ach.sch.gr/impressionism.htm 

http://www.abcgallery.com/M/monet/monet.html

Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου : Συνύπαρξη Ανθρώπου & Φύσης

ΕΣΠΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΥΓΡΟΤΟΠΩΝ ΚΟΤΥΧΙΟΥ ΣΤΡΟΦΥΛΙΑΣ

TF1Εσπερίδα με θέμα «Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου: Συνύπαρξη Ανθρώπου & Φύσης» διοργάνωσε ο Φορέας Διαχείρισης Υγροτόπων Κοτυχίου Στροφυλιάς (Φ.Δ.Y.Κ.Σ την Τρίτη 10 Νοεμβρίου στην αίθουσα του Δημοτικού κινηματογράφου «ΣΙΝΕ Άστρον», στα Λεχαινά. Σκοπός της εσπερίδας, όπως ανέφερε στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος του φορέα Δρ. Νικόλαος Καραβάς, ήταν η ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας για τις δράσεις και τις προτάσεις του Φ.Δ. για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της λιμνοθάλασσας Κοτυχίου και ιδιαίτερα την αποκατάσταση της βόρειας λουρονησίδας.

 

 Πρώτος ομιλητής, ήταν ο κ. Δημήτρης Παπανδρόπουλος, Ορνιθολόγος πεδίου για το έργο καταγραφής της Ορνιθοπανίδας του Εθνικού Πάρκου, ο οποίος παρουσίασε τα προκαταρτικά αποτελέσματα από την συστηματική παρακολούθηση της ορνιθοπανίδας στην περιοχή της λ/θ Κοτυχίου και της Αλυκής Λεχαινών, που επιβεβαιώνουν την μεγάλη ορνιθολογική αξία της περιοχής. Σημαντικό στοιχείο είναι η σταθεροποίηση της παρουσίας των Αργυροπελεκάνων.

 

Στη συνέχεια, ο κ. Διονύσης Μαμάσης, Περιβαλλοντολόγος M.Sc., υπεύθυνος προγράμματος παρακολούθησης της φωλεοποίησης της θαλάσσιας χελώνας Caretta-caretta, παρουσίασε τα αποτελέσματα της πρώτης συστηματικής καταγραφής που πραγματοποιήθηκε από τον Φ.Δ.Υ.Κ.Σ. και επισήμανε την αναγκαιότητα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, την καλή συνεργασία με τοπικούς φορείς και επιχειρήσεις, και τον περιορισμό της όχλησης στις παραλίες κατά την περίοδο της αναπαραγωγικής περιόδου. Επισήμανε επίσης ότι ο αριθμός των φωλιών που καταγράφηκαν ήταν σαράντα πέντε (45), ενώ το πλήθος των νεκρών θαλάσσιων χελωνών που ξεβράστηκαν στην παραλία ξεπερνούσε τις σαράντα (40).

Επόμενη ομιλήτρια, ήταν η κα. Γεωργία Καραμπέρου, Δασολόγος, Συντονίστρια του Φ.Δ.Υ.Κ.Σ., η οποία παρουσίασε το Εθνικό Πάρκο Υγροτόπων Κοτυχίου-Στροφυλιάς και τις δράσεις του Φορέα Διαχείρισης για την ευρύτερη περιοχή του Εθνικού Πάρκου και ειδικά για την περιοχή που εμπίπτει στην Π.Ε. Ηλείας. Ακολούθησε η ομιλία του Δρ. Βασίλη Παπαδόπουλου, Γεωλόγου Ωκεανογράφου στο Γραφείο ΕΛΚΕΘΕ Δυτικής Ελλάδας, ο οποίος αναφέρθηκε στο Κοτύχι του χθες και του σήμερα και εκτίμησε το δυσοίωνο μέλλον της λιμνοθάλασσας, αν δεν σταματήσουν οι οποιεσδήποτε παρεμβάσεις στην ακτογραμμή. 

 

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η εισήγηση του τελευταίου ομιλητή κ. Χρήστου Αναγνώστου, Γεωλόγου-Ιζηματολόγου, Διευθυντή Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στα αίτια της διάβρωσης της αμμολωρίδας και πρότεινε ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ αντιμετώπισης του φαινομένου. 

 

Έκανε προτάσεις τόσο για ήπια βραχυπρόθεσμα μέτρα παρέμβασης όσο και για περισσότερο επεμβατικά μακροπρόθεσμα μέτρα. Σαν άμεση ενέργεια πρότεινε την απόθεση συγκεκριμένης ποσότητας άμμου στη λουρονησίδα, από συγκεκριμένο χώρο που βρίσκεται στον Πηνειό ποταμό πριν από την εκβολή του στην Τεχνητή λίμνη και με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ωστόσο τόνισε ότι θα πρέπει να διευθετηθούν και οι ποταμοχείμαροι, ώστε να τροφοδοτούν την αμμολωρίδα με άμμο. 

 

Στη συζήτηση που ακολούθησε ο Δήμαρχος Ανδραβίδας-Κυλλήνης, κ. Νταμπίλ-Ιωσήφ Μοράντ, τόνισε τη σπουδαιότητα της περιοχής και την επιθυμία του για μια καλή συνεργασία με τον ΦΔΥΚΣ μέσα από την υλοποίηση των προτεινόμενων έργων στην περιοχή της λ/θ Κοτυχίου και στην ευρύτερη περιοχή. Συμφωνήθηκε ο προγραμματισμός συνάντησης όλων των εμπλεκόμενων φορέων με τον Αναπληρωτή Υπουργό Περιβάλλοντος, προκειμένου να ασκηθεί πίεση για την ΑΜΕΣΗ αντιμετώπιση της διάβρωσης και την οριοθέτηση του αιγιαλού και της παραλίας, μια υπόθεση που ΕΚΚΡΕΜΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ στην κτηματική υπηρεσία της περιφερειακής ενότητας Ηλείας.

 

 

Στα πλαίσια του ίδιου προγράμματος (ενημέρωσης-ευαισθητοποίησης) ο Φορέας πραγματοποίησε  με μεγάλη επιτυχία για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά εσπερίδα με θέμα «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου στην αίθουσα του Επιμελητηρίου Ηλείας, στον Πύργο. Την εκδήλωση παρακολούθησαν 60 εκπαιδευτικοί της Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης της Ηλείας.

 

GRRENPEACE: Αλλάζουμε τα δεδομένα με σύμμαχο τον ήλιο

TF2Ένα φιλόδοξο δεκαετές  πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας σε 1 εκατομμύριο κτίρια,  μεταξύ των οποίων δωρεάν ηλιακό ρεύμα σε 300.000 νοικοκυριά, παρουσίασε η Greenpeace σε συνέντευξη τύπου.

Στο δελτίο τύπου που εξέδωσε η οργάνωση, το προτεινόμενο πρόγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή δυσμενή οικονομική κατάσταση, προτείνει άμεσα εφαρμόσιμα μέτρα που εκμεταλλεύονται διαθέσιμους και υπαρκτούς πόρους, αξιοποιώντας το πραγματικό εθνικό καύσιμο της χώρας: το τεράστιο δυναμικό που διαθέτει σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ενεργειακή αποδοτικότητα. 

Για τη χρηματοδότηση του προτεινόμενου δεκαετούς προγράμματος, ύψους περίπου 11 δις €, βραχυπρόθεσμα αξιοποιούνται διαθέσιμοι πόροι, όπως ΕΣΠΑ, πακέτο Juncker και δικαιώματα εκπομπών ρύπων. 

Τα μέτρα ενισχύονται με την αξιοποίηση ενός πολύ μικρού ανταποδοτικού ποσοστού από τον φόρο ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) αλλά και τη μελλοντική δυνατότητα χορήγησης φορολογικών κινήτρων.

 Λαμβάνοντας υπόψη ένα ποσοστό δανεισμού έως 40%, οι προτεινόμενες επενδύσεις απαιτούν συμμετοχή 10-30% με ίδια κεφάλαια, ποσοστά απολύτως συμβατά με την πραγματικότητα της αγοράς.

Η έκθεση της Greenpeace αξιοποίησε την εμπειρία που αποκτήθηκε από την εφαρμογή των μέχρι τώρα προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας, αλλά και το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ενεργειακή Απόδοση, επεκτείνοντας ωστόσο τη φιλοδοξία των προτεινόμενων προγραμμάτων ως το 2025. 

Στα μέτρα περιλαμβάνονται και δύο επεξεργασμένες προτάσεις που αφορούν δωρεάν ηλεκτρική ενέργεια σε 300.000 φτωχά νοικοκυριά, μέσω εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων από τη ΔΕΗ.

 Αμφότερα τα σενάρια έχουν στόχο την ανακούφιση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων μέσω της αξιοποίησης του τεράστιου και ανεξάντλητου ηλιακού δυναμικού της χώρας από τη ΔΕΗ.

 

Οφέλη από την επιτυχή υλοποίηση του δεκαετούς προγράμματος

  • Ετήσια εξοικονόμηση περίπου 1000 € ανά νοικοκυριό από την ενεργειακή αναβάθμιση 700.000 κτιρίων
  • Κάλυψη έως και 70% των ενεργειακών αναγκών για 300.000 φτωχά νοικοκυριά κάθε έτος χάρη στη δωρεάν εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων
  • Συνολική εξοικονόμηση 5.7 - 6 δις € σε βάθος δεκαετίας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις
  • Δημιουργία κατά μέσο όρο 30.000 - 35.000 θέσεων εργασίας ετησίως (2016-2025)
  • Μείωση των ετήσιων εκπομπών CO2 της χώρας έως και κατά 10%

30 Νοεμβρίου, παγκόσμια Διάσκεψη για το κλίμα. Όλα τα μάτια στραμμένα στο Παρίσι!

TF3Στις 30 Νοεμβρίου 2015, άρχισε τις εργασίες της στο Παρίσι η πιο σημαντική και ελπιδοφόρα μέχρι σήμερα Παγκόσμια Συνδιάσκεψη για την Κλιματική Αλλαγή. Μια Συνδιάσκεψη, που, παρότι σκιάζεται από την πρόσφατη αιματηρή τρομοκρατική επίθεση εναντίον των ελευθεριών και του τρόπου ζωής των δυτικών δημοκρατιών, δεν μπορεί και δεν πρέπει να καταλήξει, όπως έγινε με αντίστοιχες προηγούμενες, κατώτερη των περιστάσεων. 

 

Ένα μεγάλο διεθνές κίνημα από περιβαλλοντικές οργανώσεις, πολιτικές δυνάμεις – όχι μόνο πράσινες, επιστήμονες, ακτιβιστές, διαδικτυακές οργανώσεις διατυπώνουν προτάσεις, οργανώνουν εκδηλώσεις κάθε είδους, συλλέγουν υπογραφές με ένα στόχο: η Συνδιάσκεψη να καταλήξει όχι μόνο σε επαρκείς για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη κάτω των 2 βαθμών, ως το τέλος του αιώνα, αλλά και την κατάρτιση σαφούς χρονοδιαγράμματος, δεσμεύσεων και εφαρμοστικών μέτρων για όλα τα έθνη κατ’ αναλογία της ευθύνης τους για την κλιματική αλλαγή.

 

Ο χρόνος κυλάει εις βάρος μας για τον πλανήτη, το κλίμα και τον πολιτισμό μας, αλλά οι κυβερνήσεις παγκοσμίως ως τώρα πράττουν δραματικά λιγότερα από όσα επιβάλλει το μέγεθος της απειλής!

 

Η κλιματική αλλαγή έχει ήδη ορατές επιβλαβείς επιπτώσεις σε ανθρώπινες κοινότητες (μεγαπυρκαγιές στις ΗΠΑ, απειλή βύθισης μικρών νησιών του Ειρηνικού, υποβάθμιση κοραλλιών στην Αυστραλία, παρατεταμένη ανομβρία στη Μέση Ανατολή που επιτείνει τους πολέμους  κ.α.), ενώ το 2014 καταγράφηκε ως το θερμότερο έτος στην ιστορία. Μαζί μ’ αυτό γίνονται 14 τα καλοκαίρια αυτού του αιώνα που συμπεριλαμβάνονται στα 15 θερμότερα στην ανθρώπινη ιστορία, εξαλείφοντας κάθε αμφιβολία για την ύπαρξη και το μέγεθος της κλιματικής αλλαγής ως απειλής.

 

 Είναι σαφές ότι εμείς, ως μέρος της εύκρατης ζώνης και της μεσογειακής λεκάνης, έχουμε αυξημένο κίνητρο να είμαστε πρωτοπόροι στη διεκδίκηση μιας δεσμευτικής παγκόσμιας πολιτικής για την αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής, γιατί διατρέχουμε πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο βαριών επιπτώσεων, όπως καύσωνες, πυρκαγιές, ερημοποίηση καλλιεργήσιμων εδαφών, ανομβρία από ό,τι π.χ. ο Καναδάς. Οφείλουμε να επιβεβαιώσουμε τον Τζέρεμυ Ρίφκιντ, που μας αποκάλεσε «Σαουδαραβία των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας», με αποφασιστική στροφή επενδύσεων στην εξοικονόμηση ενέργειας και φυσικών πόρων από τη μια και τις Ανανεώσιμες πηγές Ενέργειας από την άλλη. Εννοείται, με προσοχή στην εφαρμογή τους σε προστατευόμενες περιοχές και την προώθηση συμμετοχικών σχημάτων.

 

Η παρούσα και οι μελλοντικές ελληνικές κυβερνήσεις, αντί να επιμένουν στη χρήση του ιδιαίτερα επιβαρυντικού λιγνίτη και να ονειρεύονται ακριβές και με κινδύνους για το περιβάλλον και τον τουρισμό θαλάσσιες εξορύξεις πετρελαίου, στο Κατάκολο, την Ήπειρο, το Κρητικό Πέλαγος, ορθό και σύμφωνο με τα στρατηγικά μας συμφέροντα θα ήταν να επενδύσουν αποφασιστικά σε εξοικονόμηση και Ανανεώσιμες.

 

Ας πάρουν παράδειγμα από τον αμερικανό πρόεδρο Ομπάμα, που, σε πείσμα των πιέσεων από το πετρελαϊκό λόμπυ, απέρριψε οριστικά το σχέδιο του πετρελαιαγωγού Keystone από Καναδά μέχρι Τέξας. Η ενεργειακή στροφή σε παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο δεν θα οδηγήσει μόνο σε αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής, συνεπάγεται επίσης μια νέα οικονομία, όπου οι ενεργειακές πηγές θα είναι αποκεντρωμένες, πολύ ευρύτερα διαθέσιμες. Μια οικονομία, που θα βασίζεται όχι στην ανάλωση πόρων αλλά στην καινοτομία, την «κυκλική» διαχείριση των πόρων, την διαφύλαξη του περιβάλλοντος. 

 

Μια οικονομία, τελικά, πιο αποτελεσματική και δίκαιη για τις επόμενες γενιές.

 

Στις 29 Νοεμβρίου η ΟΙΚΙΠΑ συμμετείχε σε δημόσια εκδήλωση έκκλησης προς τους ηγέτες του κόσμου και προπαντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης να κάνουν πλήρη και πραγματική στροφή σε ένα βιώσιμο μέλλον, μια από τις χιλιάδες εκδηλώσεις που διοργανώνονται σε όλο τον κόσμο. Η δράση έγινε στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης, στην Πάτρα το απόγευμα της 29ης Νοεμβρίου.

Τα Ψηλαλώνια και το δολοφονικό σκαθάρι

TF4Και ο τελευταίος από τους φοίνικες, που ήσαν, όσο θυμόμαστε την πλατεία, σήμα κατατεθέν των Ψηλαλωνίων, υπέκυψε στον φοβερό εχθρό, που ακούει στο όνομα Ρυγχοφόρος των φοινικοειδών (Rhynchoforus ferrugineus), ένα μικρό έντομο, ικανό όμως μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα να απονεκρώσει δένδρα φοινίκων όσο ώριμα και αν είναι.

Προσβάλλει όλα τα είδη των φοινικοειδών, ενώ ο Κανάριος φοίνικας (Phoenix canariensis) που είναι και ο πιο διαδεδομένος στη χώρα είναι και ο πλέον ευαίσθητος. Έτσι, σε περίπτωση έλλειψης ικανού αριθμού ευπρόσβλητων φοινικοειδών, εκτιμούν οι γεωπόνοι, κανένα είδος δεν μπορεί να γλυτώσει. Τέτοια είδη είναι η Ουασιγκτόνια (Whashigtonia spp), o φοίνικας του Θεοφράστου (Phoenix theofrasti) ο οποίος είναι ο γηγενής ελληνικός φοίνικας, ο κοκοφοίνικας (Cocos nucifera,) o χαμαίρωπας (Chamaerops humilis), ο τραχύκαρπος (Trachycarpus fortunei), o δακτυλίφερα (Phoenix dactylifera), ενώ μπορεί να προσβάλει και τα αθάνατα (Agave americana) αλλά και τα τσίκας.  Η προτίμηση του εντόμου στον κανάριο φοίνικα εξηγεί και την μη προσβολή των άλλων ειδών που χρησιμοποιούνται ως καλλωπιστικά δέντρα στην Πάτρα και αλλού (για την ώρα).

Το φυτοπαθογόνο αυτό ήρθε στη χώρα με φοίνικες που μεταφέρθηκαν από την Αίγυπτο, το πιθανότερο το 2003 και 2004, κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας για τους ολυμπιακούς αγώνες, και ανήκαν στα είδη του Κανάριου φοίνικα και της Ουασιγκτόνια.

Μας έδωσε έτσι ένα ακόμη οδυνηρό μάθημα οικολογίας: η μεταφορά ζωντανών ειδών, σε διαφορετικά κλίματα και γεωγραφικά πλάτη, δεν μπορεί να υπακούει στον κανόνα του μικρότερου κόστους. Ξενικά είδη, προσαρμοσμένα σε πιο ανταγωνιστικά περιβάλλοντα, μπορεί να εκτοπίσουν τα συγγενή ντόπια ή φυτοπαθολογικοί παράγοντες, όπως το εν λόγω έντομο, μπορεί να προκαλέσουν ζημιές στις καλλιέργειες και την εν γένει χλωρίδα αντιστρόφως ανάλογες με το μέγεθός τους.

Για να επανέλθουμε στα Ψηλαλώνια, θεωρούμε αυτονόητο ότι τα κατεστραμμένα από την ασθένεια δέντρα θα αντικατασταθούν. Η επιλογή μπορεί να είναι ανθεκτικότερα είδη φοίνικα ή ίσως άλλα κατάλληλα είδη δέντρων με την ανάλογη εικόνα, π.χ. καζουαρίνες. Αλλά ας το αφήσουμε στην Υπηρεσία Πρασίνου, περιοριζόμενοι να ευχηθούμε μια καλή επιλογή.

Γ. Κανέλλης

Created @ www.westweb.gr