en

Δ. Τύπου

Θαλάσσιο μέτωπο: η διεκδίκηση να οδηγήσει επιτέλους σε συνεννόηση

Πάτρα 2-6-2016

Η πρόσφατη απόφαση της Δημοτικής Αρχής του κ. Πελετίδη να ζητήσει συνάντηση με τον πρωθυπουργό, με προθεσμία 15 ημερών, προκειμένου να θέσει στο ανώτατο επίπεδο το ζήτημα της παραχώρησης του θαλασσίου μετώπου της ζώνης του παλαιού λιμανιού της Πάτρας, θέτει και πάλι το στρατηγικό αυτό για την Πάτρα ζήτημα επί τάπητος. 

 

Η Οικολογική Κίνηση Πάτρας, έχοντας πάρει πάντα μέρος στον αγώνα για την διεκδίκηση της παραχώρησης, με προοπτική κυρίαρχη χρήση του χώρου να γίνει η αναψυχή των πολιτών, υποστηρίζει και την σημερινή προσπάθεια για οριστική επίλυση του θέματος. 

 

Θεωρούμε όμως, ότι μετά και την εμπειρία ετών στασιμότητας και υποσχέσεων για παραχώρηση που δεν τηρήθηκαν ή δεν κατέστη δυνατόν να τηρηθούν από τρεις διαδοχικές κυβερνήσεις, οι δύο πλευρές, κυβέρνηση και Δήμος Πατρέων, πρέπει να προχωρήσουν σε ένα βαθύτερο και αναλυτικότερο διάλογο, που θα αγγίξει όλες, και τις πιο δύσκολες, πλευρές του θέματος, ώστε μέσω μιας ειλικρινούς κατανόησης των προτεραιοτήτων και των δύο πλευρών να καταστεί δυνατή μια αμοιβαία επωφελής συνεννόηση. 

Η φετινή εξόρμηση της ΟΙΚΙΠΑ για το Let's Do It! Greece

Πάτρα     17/4/2016

 

Για ένα ομορφότερο παραλιακό πάρκο!

Τη δική της διακριτή συμβολή είχε την Κυριακή 17 Απριλίου η Οικολογική Κίνηση Πάτρας και στην φετινή διοργάνωση του Let's Do It! Greece, ένα κίνημα εθελοντικού καθαρισμού και βελτίωσης κοινόχρηστων περιοχών που όλο και διευρύνεται. 

Στόχος μας ήταν ο καθαρισμός του παραλιακού πάρκου, ξεκινώντας από τον Ιστιοπλοϊκό προς την κατεύθυνση του ΄Ελους της Αγυιάς. Απορρίμματα από πλαστικό, χαρτί, γυαλί συγκεντρώθηκαν σε πάνω από 10 γιγαντοσακούλες σκουπιδιών, ενώ άλλη ομάδα εθελοντών έβαψε και βελτίωσε το χώρο του (ανενεργού) συντριβανιού που υπάρχει εκεί.

Μαζί με τα μέλη της ΟΙΚΙΠΑ,  συνεισέφεραν στο καλό αποτέλεσμα οι υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ν. Αχαΐας, εκπαιδευτικοί που υλοποιούν Προγράμματα Περιβαλλοντικής και εκπαιδευτικοί μέλη της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. (Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), ερυθροσταυρίτες, μέλη του δραστήριου Πολιτιστικού Συλλόγου Αγυιάς που καθάρισαν και την απέναντι παιδική χαρά.

Τη δράση μας τίμησαν με την παρουσία τους ο Περιφερειάρχης κ. Απ. Κατσιφάρας και ο αντιδήμαρχος Πατρέων κ. Χρ. Κορδάς.

Και του χρόνου περισσότεροι και καλύτερα!

Η εξόρυξη υδρογονανθράκων ανήκει στο παρελθόν

Πάτρα 3 – 3 - 2016

Η θέση της ΟΙΚΙΠΑ για τον σχεδιασμό εξορύξεων στη Δυτική Ελλάδα

Η πρόσφατη συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο των στρατηγικών ΜΠΕ για την έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων στην Δυτική Ελλάδα έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα της γενικότερης ενεργειακής πολιτικής. 

Η Οικολογική Κίνηση Πάτρας εκτιμώντας την επιλογή της έρευνας και εξόρυξης πετρελαίου μέσα στο ευρύτερο αυτό πλαίσιο και όχι μόνο στο επίπεδο των (υπαρκτών και σοβαρών) ειδικών και τοπικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων και κινδύνων, τάσσεται ενάντια στην προοπτική των εξορύξεων αυτών στην περιοχή μας.

Η θέση μας αυτή, που πριν κάποιες (όχι πολλές) δεκαετίες θα είχε νόημα μόνο ως οραματική κατεύθυνση είναι σήμερα ρεαλιστική επιλογή, η μόνη μάλιστα που συμβαδίζει με την αρχή της βιώσιμης ανάπτυξης.

Ο θεμελιώδης λόγος είναι ότι, το πλέον καθοριστικό στοιχείο των παγκόσμιων εξελίξεων είναι η εν εξελίξει ανατροπή της ισορροπίας του παγκόσμιου κλίματος που απειλεί οικοσυστήματα, μορφές ζωής, καλλιεργήσιμες εκτάσεις, διατροφική ασφάλεια και εγκυμονεί ακόμη μεγαλύτερες περιβαλλοντικές συγκρούσεις και προσφυγικές ροές από αυτές που βιώνουμε ήδη.

Πιστεύουμε ότι η χώρα μας, που χαρακτηρίστηκε από τον Τζέρεμυ Ρίφκιντ «Σαουδαραβία των  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας», και πρέπει και έχει εμφανές συμφέρον να υιοθετήσει ένα ενεργειακό μίγμα ταχείας απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα τόσο τα υγρά  (πετρέλαιο), όσο και τα στερεά (λιγνίτης). 

Αυτό σημαίνει ότι τα σοβαρότατα κεφάλαια, που με μεγάλους περιβαλλοντικούς και καθαρά επενδυτικούς κινδύνους κατευθύνονται, και από την σημερινή κυβέρνηση σε εξόρυξη υδρογονανθράκων και νέες λιγνιτικές μονάδες (Πτολεμαΐδα 5 και πιθανόν Μελίτη 2) είναι σαφώς προτιμότερο, ακόμη και με καθαρά οικονομικούς όρους, να επενδυθούν σε τολμηρά σχέδια εξοικονόμησης και ενεργειακής αποδοτικότητας αφενός, Ανανεώσιμων Πηγών ενέργειας αφετέρου. Ιδιαίτερα στο θέμα της εξοικονόμησης  ενέργειας  που θα μπορούσε να μειώσει κατά πολύ τις συνολικές  μας ανάγκες, είμαστε πολύ πίσω ως κράτος αλλά και ως τοπική κοινωνία.

Χώρες όπως η Κροατία με παρόμοια χαρακτηριστικά με μας (μεγάλη ακτογραμμή, ακμάζων τουρισμός) παγώνουν τα σχέδια εξορύξεων. Το ίδιο η Γαλλία, ηγετική ευρωπαϊκή δύναμη. Χώρες όπως η Γερμανία, η Ουρουγουάη, άλλες βορειοευρωπαϊκές, η Ισπανία προχωρούν με συνεχή άλματα τόσο τεχνολογικά όσο και σε επίπεδο εφαρμογής των ΑΠΕ.

Εμείς επιμένουμε στα σχέδια για την Πτολεμαΐδα 5, τις εξορύξεις στην θάλασσα και στεριά της Δυτικής Ελλάδας και Ηπείρου, τις πετρελαϊκές μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού στα νησιά του Αιγαίου. 

Ειδικότερα για τις θαλάσσιες εξορύξεις, θέλουμε να επισημάνουμε τους μεγάλους κινδύνους που αναφύονται από πιθανό «ατύχημα» διαρροής, με αλυσιδωτές επιπτώσεις στα οικοσυστήματα, στην τροφική αλυσίδα και στον τουρισμό που είναι η βασική οικονομική δραστηριότητα στα νησιά και ακτές του Ιονίου. Ενδεικτικές είναι οι τεράστιες  επιπτώσεις  που υπήρξαν από τέτοια «ατυχήματα» στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ και σε άλλες περιοχές του πλανήτη

Καταλήγοντας θεωρούμε ότι ο σημερινός   ενεργειακός  σχεδιασμός  της χώρας μας είναι μη αειφορικός, ήδη ανήκει στο παρελθόν και είναι ώρα να λάβει τέλος. Οφείλει να αντικατασταθεί με μια πολιτική όχι απλά επίτευξης των ευρωπαϊκών στόχων για το 2020 και 2030 αλλά και πρωτοπόρων επιδόσεων.

Το μπορούμε, χρειάζεται και να το θελήσουμε.

 

ΓΟΝΙΜΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΙΠΑ ΓΙΑ ΤΟ ΤΡΕΝΟ

Πλήθος συμπολιτών, και μεγάλο ενδιαφέρον υπήρξε στην ανοικτή συζήτηση που προκάλεσε η Οικολογική Κίνηση Πάτρας, σχετικά με τον τρόπο διέλευσης του υπεραστικού τρένου από την Πάτρα.

 Όπως τόνισε εισαγωγικά ο εκπρόσωπος της ΟΙΚΙΠΑ, η έλευση του σύγχρονου τρένου στην πόλη αποτελεί θετικότατη εξέλιξη αφού πρόκειται για ένα οικολογικό μέσο μεταφοράς που θα περιορίσει ουσιαστικά τον χρόνο μετακίνησης αλλά και την περιβαλλοντική επιβάρυνση της αυτοκίνησης στον  άξονα Αθήνας-Πάτρας. Στόχος -όπως ανάφερε-  της εκδήλωσης είναι να φωτίσει όλες τις πλευρές της κάθε επιλογής σχετικά με τη σύνδεση της νέας γραμμής με το επιβατικό λιμάνι, ώστε να υπάρχει ουσιαστική ενημέρωση των πολιτών για ένα μείζον  θέμα που δεν προσφέρεται για εντάσεις και μονολόγους,  αλλά απαιτεί ψυχραιμία και διάλογο. 

Στη συνέχεια, πάνω στις διαφορετικές προτάσεις που υπάρχουν, τοποθετήθηκαν οι Βασίλης Παππάς καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πατρών, Παναγιώτης Μπούσμπουρας πολιτικός μηχανικός, πρώην Δ/ντης Υπηρεσιών Λιμένα Πατρών και Ανδρέας Λάζαρης αρχιτέκτων, πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων  Νομού Αχαΐας.

Στους ομιλητές έγιναν διευκρινιστικές ερωτήσεις, ενώ στη συνέχεια έγιναν και ολιγόλεπτες παρεμβάσεις  από τους παριστάμενους. 

Μια  συνοπτική θεώρηση του των ερωτήσεων και του προβληματισμού που αναπτύχθηκε, μπορεί να κωδικοποιηθεί στα παρακάτω:

1. Αν η επιφανειακή διέλευση δυσκολέψει ακόμα πιο πολύ την προσέγγιση  των πατρινών στην παραλιακή ζώνη, με δεδομένη τη αύξηση των τωρινών δρομολογίων του Προαστιακού, λόγω και της υπεραστικής κίνησης.

2. Αν τα ορύγματα  που θα δημιουργηθούν στην αρχή και στο τέλος  της  μερικής υπογειοποίησης, έχουν λειτουργικές και αισθητικές επιπτώσεις

3. Αν απαιτείται διακοπή της λειτουργίας της υπάρχουσας γραμμής του Προαστιακού για όσα χρόνια διαρκέσει η κατασκευή της νέας γραμμής

4. Ποια είναι τα πραγματικά κόστη για την κάθε επιλογή

Η ΟΙΚΙΠΑ θεωρεί ότι απαιτείται επικαιροποίηση ή εκπόνηση νέων μελετών για όλες τις πιθανές λύσεις με σχέση κόστους-οφέλους, ώστε να μπορούν να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις. Παράλληλα εκτιμούμε ότι αποτελεί ευθύνη της ΕΡΓΟΣΕ αλλά και του Δήμου να προχωρήσουν σε  ένα δημόσιο διάλογο με παράθεση όλων των απόψεων και επιπτώσεων, ώστε πέρα από αφορισμούς και  πολώσεις, να προχωρήσουμε με νηφαλιότητα ως τοπική κοινωνία, στην βέλτιστη για την πόλη επιλογή.

ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΙΖΩΝΟΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΒΙΩΣΙΜΟ ΚΕΝΤΡΟ

Πάτρα 9 Φεβρουαρίου 2016

Αρνητική εξέλιξη όσον αφορά τον στόχο της αναβάθμισης του αστικού κέντρου της Πάτρας, αποτελεί η αλλαγή σχεδιασμού της Δημοτικής Αρχής για την οδό Μαιζώνος, μετά την διάνοιξη της Κανακάρη. Ο προηγούμενος σχεδιασμός προέβλεπε την αντιδρόμηση της Κορίνθου ως εισόδου στην πόλη, την αξιοποίηση της Κανακάρη ως εξόδου, και την  μετατροπή του κεντρικού τμήματος της Μαιζώνος σε πεζόδρομο, ώστε να δοθεί μια μεγάλη  ανάσα για τους πολίτες μέσα στον αστικό ιστό. 

Αντί αυτού, ο νέος σχεδιασμός προβλέπει την μετατροπή της Μαιζώνος  σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας όπου θα συνυπάρχουν λεωφορεία, ταξί, μηχανάκια και ποδήλατα!  Με δεδομένη την ελλιπή δυνατότητα ελέγχου που είναι εμφανής ακόμα και στον πεζόδρομο της Ρ.Φερραίου, η εικόνα που θα διαμορφωθεί ακόμα και αν διαφέρει κατ όλιγον από τη σημερινή, θα απέχει κατά πολύ από τις πραγματικές ανάγκες της πόλης. 

Όταν σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις αλλά και σε δικές μας επαρχιακές υπάρχουν εκτενή δίκτυα πεζοδρόμων  στα αστικά τους κέντρα, χωρίς παράλληλα να δημιουργούνται κυκλοφοριακά προβλήματα στον ευρύτερο ιστό, δεν είναι θετικό να εγκαταλείπουμε μια βασική πεζοδρόμηση. Δεν μπορεί ένας προβληματικός –όπως έχει καταντήσει με τις συνεχείς παραβάσεις - πεζόδρομος της Ρ.Φεραίου  μαζί με κάποιους κάθετους δρόμους να καλύψει τις  ανάγκες μιας σύγχρονης Ευρωπαϊκής πόλης με βιώσιμα χαρακτηριστικά.

 Το επιχείρημα της προβληματικής  κίνησης των λεωφορείων λόγω της στενότητας της Κανακάρη, μπορεί να λυθεί με βάση παλιότερες προτάσεις για λωρίδα ήπιας κυκλοφορίας στην Κορίνθου, στην αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που θα έχει ο δρόμος, όπου θα κινούνται τα λεωφορεία  κατά το πρότυπο της Αθήνας.

Το  θέμα του παρκαρίσματος μπορεί να λυθεί με την επέκταση των περιφερειακών πάρκινγκ και την πύκνωση των λεωφορειακών συνδέσεων με το κέντρο. Παράλληλα πρέπει και εμείς σαν πολίτες να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας να θέλουμε να καλύψουμε τις ανάγκες μας, οπωσδήποτε εποχούμενοι, μέχρι το σημείο προορισμού μας. Είμαστε σε μία  μεσαία πόλη όπου πολλές από τις μετακινήσεις μας μπορούμε να τις κάνουμε με τα πόδια ή με ποδήλατο. 

Κατά τη δική μας άποψη το τμήμα της Μαιζώνος  που βρίσκεται στην κεντρική περιοχή της πόλης, πρέπει να γίνει αποκλειστικά  πεζόδρομος, με μοναδική εξαίρεση μια λωρίδα για ποδήλατα  που να συνδέεται με την  υφιστάμενη της Ακτής Δυμαίων και τους μελλοντικούς ποδηλατοδρόμους  που θα δημιουργηθούν.

Επειδή το θέμα είναι πολύ σοβαρό και θα επηρεάσει σημαντικά την εικόνα και το χαρακτήρα της πόλης στο μέλλον, καλούμε:

1. Την Δημοτική Αρχή να επανεξετάσει τη θέση της και να εντάξει στην μελέτη που έχει ήδη αναθέσει για τη Μαιζώνος  (με προσανατολισμό την  ήπια κυκλοφορία) και το σενάριο της πεζοδρόμησης της ώστε συγκριτικά να δούμε τα πιθανά προβλήματα ή περιορισμούς.

2. Τους τοπικούς φορείς, επιμελητήρια κλπ  να πάρουν θέση δημόσια και εγκαίρως για το μείζον αυτό ζήτημα.

Στο ερώτημα τι πόλη θέλουμε για το μέλλον,  όλοι έχουμε λόγο και ευθύνη…

Επιστολή της ΟΙΚΙΠΑ προς την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

Δώστε συγκεκριμένες απαντήσεις για τα πυρηνελαιουργεία!

Κύριε Περιφερειάρχη,

Για μια ακόμη χρονιά η λειτουργία  των πυρηνελαιουργείων επιβαρύνει  το περιβάλλον και την υγεία μας. Επειδή οι γενικολογίες και τα ευχολόγια απλά συγκαλύπτουν το γεγονός, σας καλούμε να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:

1. Εξηγήστε μας ποιοι είναι οι «νομοθετικοί περιορισμοί» στους οποίους αναφέρθηκε πρόσφατα ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης. Επειδή στη δημοκρατία δεν (πρέπει να) υπάρχουν αδιέξοδα, ενημερώστε μας ποιες νομικές πρωτοβουλίες έχετε πάρει για την κάλυψη των όποιων  νομοθετικών κενών επικαλείστε.

2. Ενημερώστε μας ποια πρόστιμα έχετε επιβάλει τα τελευταία χρόνια στις εταιρείες επεξεργασίας του ελαιοπυρήνα, και πόσα από αυτά έχουν εισπραχθεί

3. Πότε έγινε για τελευταία φορά ο έλεγχος των φίλτρων απόσμωσης στις εγκαταστάσεις  και ποια είναι τα επίσημα πορίσματα αυτών των ελέγχων

4. Πληροφορήστε μας αν έχουν δημιουργηθεί στεγασμένοι χώροι φύλαξης του ελαιοπυρήνα, τόσο στα πυρηνελαιουργεία, όσο και στα κατά τόπους ελαιοτριβεία ώστε να αποφεύγεται η διαβροχή του πυρήνα και η συνακόλουθη δυσοσμία. Ποια μέτρα έχετε πάρει στην κατεύθυνση αυτή.

Κύριε Περιφερειάρχη,

όπως αντιλαμβάνεστε, η διαιώνιση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης συνιστά μέγα σκάνδαλο και πρόκληση για μια ευνομούμενη πολιτεία με αποκλειστικά υπεύθυνες τις υπηρεσίες στις οποίες προΐσταστε και κατ επέκταση και σας προσωπικά. Σε αναμονή της δικής σας απάντησης, δηλώνουμε ότι απαιτούνται άμεσες πρωτοβουλίες διότι η υπομονή των πολιτών εξαντλείται …

Η Κλιματική Αλλαγή, Πρόκληση για Συστράτευση

Πάτρα 22 Δεκεμβρίου 2015

Το τέλος του 2015 βρίσκει τον πλανήτη μας να διανύει το θερμότερο χρόνο της ιστορίας του με βάση αναφοράς το 1880 όπου άρχισαν να τηρούνται μετεωρολογικά δεδομένα. 

Σύμφωνα με στοιχεία της ΝΑΣΑ μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο αυτού του χρόνου, σημειώθηκε αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 0.5 βαθμό σε σχέση με την προβιομηχανική περίοδο, γεγονός  που σημαίνει ότι συνολικά είμαστε στη μέση του δρόμου για να ξεπεράσουμε το όριο ασφαλείας των 2 βαθμών όπου οι συνέπειες από τη κλιματική αλλαγή θα είναι πλέον καταστρεπτικές και μη αντιστρεπτές.

Απέναντι σε αυτό το μείζον πρόβλημα η πρόσφατη Διάσκεψη για το Κλίμα στο Παρίσι χαρακτηρίζεται κατ αρχήν  ως θετική με την έννοια της συμφωνίας σε αναγκαίους στόχους όπως η συγκράτηση της αύξησης κάτω από τους 2 βαθμούς σε σχέση πάντα με την προβιομηχανική περίοδο, μέχρι το τέλος του αιώνα που διανύουμε.

 Ενισχυτική αυτού του στόχου είναι η παροχή βοήθειας 100 δις δολαρίων το χρόνο (από το 2020) προς τις αναπτυσσόμενες χώρες για τη δημιουργία υποδομών αντιμετώπισης καταστροφών από την κλιματική αλλαγή και εφαρμογή πολιτικών απεξάρτησης από τα συμβατικά καύσιμα με παράλληλη ενίσχυση των ΑΠΕ.

Η αχίλλειος πτέρνα της συμφωνίας είναι ότι δεν είναι νομικά δεσμευτική για τα 195 κράτη που την υπέγραψαν, αποκτώντας έτσι ένα δυνητικό χαρακτήρα. Ενδεικτική είναι η άρνηση μιας σειράς χωρών  με πρωταγωνιστές κάποιος μεγάλους «ρυπαντές» όπως η Κίνα και η Ινδία να δεσμευτούν σε μια σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων, που ευθύνονται κατά τα 2/3 στην εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου, έστω και προς το τέλος του αιώνα. Το γεγονός ότι κάποιες από αυτές όπως η Κίνα βιώνουν το δικό τους εφιάλτη από την ατμοσφαιρική ρύπανση δεν φαίνεται να τις νουθετεί… 

Στη χώρα μας, πέρα από γενικόλογες κυβερνητικές διακηρύξεις, συνεχίζεται και αναπτύσσεται δυστυχώς η εξάρτηση της ενεργειακής μας πολιτικής από τα συμβατικά καύσιμα. 

Απαιτείται εδώ και τώρα η ακύρωση των σχεδιαζόμενων νέων λιγνιτικών και πετρελαϊκών μονάδων και η οριστική στροφή της Ελλάδας στην ανάπτυξη των ΑΠΕ που είναι ο πραγματικός μας πλούτος. 

Σε επίπεδο Περιφέρειας και Δήμων, εξειδικευμένα έργα προώθησης των ΑΠΕ είναι επίσης αναγκαίο να σχεδιαστούν και να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ.

Σε ότι αφορά εμάς τους πολίτες με αισθητές πλέον τις επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή, οφείλουμε να μειώσουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα, αλλάζοντας συμπεριφορές και πρακτικές τόσο στη μετακίνηση όσο και στη γενικότερη διαβίωση μας. 

Η προστασία του Περιβάλλοντος και η ανάγκη για έναν Βιώσιμο Πλανήτη, ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΘΕΣΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ.

 

Απειλές κατά της ακεραιότητας του Εθνικού Πάρκου Κοτυχίου Στροφιλιάς

Πάτρα,     11/12/2015

Ανοχή τετελεσμένων παρανομιώνανεπαρκές ενδιαφέρον εκ μέρους του αρμοδίου Υπουργείου Περιβάλλοντος και οργανωμένα σχέδια ιδιωτών για ανάπτυξη ασύμβατων με το δασικό χαρακτήρα περιοχών του χρήσεων γης απειλούν την ακεραιότητα του Εθνικού Πάρκου Κοτυχίου Στροφιλιάς.

Και μάλιστα αυτό συμβαίνει ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η διαμόρφωση οριστικού νομικού καθεστώτος γι’ αυτό, με τη μορφή προεδρικού διατάγματος.

Η Οικολογική Κίνηση  Πάτρας που δεκαετίες τώρα, μόνη αγωνίζεται με όλα τα νόμιμα μέσα για την αποκατάσταση της ακεραιότητας και την πραγματική προστασία της προστατευόμενης αυτής περιοχής, θέτει όλους, και ιδίως το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενώπιον των ευθυνών τους  μπροστά στο ενδεχόμενο, είτε περαιτέρω αποστολής απαράδεκτων εκκρεμοτήτων στις καλένδες, είτε σοβαρών παραλείψεων που μπορεί να οδηγήσουν σε απώλεια του δασικού χαρακτήρα εκατοντάδων στρεμμάτων.

Ειδικότερα:

1.      Στις 16 Δεκεμβρίου έχουν ορισθεί για  από κοινού εκδίκαση προσφυγές ενώπιον του ΣτΕ  κατά της ισχύουσας ΚΥΑ που ρυθμίζει τα του Εθνικού Πάρκου. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες μας δεν έχει από το Υπουργείο ετοιμασθεί Σχέδιο του προεδρικού διατάγματος  που θα αντικαταστήσει την ΚΥΑ, με την 6μηνη προθεσμία, που είχε δοθεί από το Δικαστήριο, να έχει παρέλθει άπρακτη.

2.      Η καταπατημένη περιοχή 803 στρεμμάτων, γνωστή με το όνομα «Σαμαραίικα», που βρίσκεται στο νοτιότερο σημείο του τμήματος του δάσους της Στροφιλιάς που ανήκει διοικητικά στην Αχαΐα, παρότι τελεσίδικα έχει κηρυχθεί αναδασωτέα από Δασική Υπηρεσία, Επιτροπές Αμφισβητήσεων και Δικαστήρια, δεν αναδασώνεται, ούτε καν προγραμματίζεται η αναδάσωσή της.

3.      Σχέδια ιδιωτών να εμφανίσουν με απόλυτα άκυρους τίτλους, εκατοντάδες στρεμμάτων, φιλέτων,  στα Μαύρα Βουνά (Α΄ ζώνη προστασίας) ως ατομική ιδιοκτησία τους, (παράνομη κατάτμηση δασικής ιδιοκτησίας αρθ.60 Δασικού Κώδικα), ενώ η περιοχή αποτελεί συνολικά κοινή ιδιοκτησία των κατοίκων του χωριού Άραξος, με δασικό χαρακτήρα, εξελίσσονται με μόνη την Οικολογική Κίνηση Πάτρας να προσπαθεί να τα αντιμετωπίσει δικαστικά.

4.      Η δοθείσα, με σκανδαλώδη τροπολογία του Δεκεμβρίου 2014, 6ετής παράταση λειτουργίας των Λατομείων Αράξου, που θα έπρεπε, ως ευρισκόμενα εντός της Α΄ ζώνης να έχουν παύσει να λειτουργούν από το 2011, και με παρατάσεις έφτασαν ως το τέλος του 2014, δεν αγγίζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, παρά τις επανειλημμένες (και αναπάντητες) σχετικές γραπτές προτάσεις της περιφερειακής παράταξης «Οικολογική Δυτική Ελλάδα» και άλλων.

Όλα τα παραπάνω πράξεις και παραλείψεις, απειλούν την ακεραιότητα του Εθνικού Πάρκου. 

Η ανοχή και η παραπομπή προβλημάτων στις καλένδες αποτελεί για τις αρμόδιες αρχές και πρωτίστως το Υπουργείο Περιβάλλοντος, παράβαση οφειλομένου καθήκοντος.

Η Οικολογική Κίνηση Πάτρας ζητεί :

1.      Να τεθεί τέρμα στην καθυστέρηση της διαμόρφωσης του προεδρικού διατάγματος για το Εθνικό Πάρκο.

2.      Να προωθηθούν άμεσα εναλλακτικές λύσεις ώστε να παύσει στο ορατό μέλλον (και όχι σε μια 5ετία) η λατομική δραστηριότητα στα Μαύρα Βουνά.

3.       Προπάντων όμως απαιτούμε να τεθεί τέρμα στην ΑΝΟΧΗ στις παρανομίες και τα σχέδια αλλαγής  χρήσεων στα Μαύρα Βουνά και στην τακτική της  ΜΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ των αποφάσεων για αναδάσωση στην καταπατημένη περιοχή των Σαμαραίικων.  Στο υπό κατάρτιση προεδρικό διάταγμα δεν μπορεί να υπάρχουν «μαύρες τρύπες» όσον αφορά την οφειλόμενη προστασία στα Σαμαραίικα ή τα Μαύρα Βουνά.

4.      α. Η Διοίκηση να φροντίσει άμεσα για την ακύρωση των παράνομων κατατμήσεων του δάσους στα Μαύρα Βουνά (απολύτως άκυρα συμβόλαια).

β.  Να ασκηθούν οι αγωγές για την διαγραφή από το Εθνικό Κτηματολόγιο των εγγραφών που κάποιοι πολίτες δήλωσαν ως ιδιοκτησία τους τις αναδασωτέες εκτάσεις, στην θέση Σαμαραίικα του δάσους της Στροφυλιάς Αχαΐας, με απολύτως άκυρους τίτλους.

Οι νόμοι και οι δικαστικές αποφάσεις πρέπει να εφαρμοσθούν και να εφαρμοσθούν ΤΩΡΑ.

Το νέο προεδρικό διάταγμα πρέπει να ετοιμασθεί χωρίς άλλη καθυστέρηση και να προστατεύει ΟΛΟΚΛΗΡΟ το Εθνικό Πάρκο.

Να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους και να το κάνουν ΑΜΕΣΑ!

Επισυνάπτουμε συνοπτική παρουσίαση για την περιοχή Κοτυχίου – Δάσους Στροφυλιάς

του κ. Διονυσίου Μαμάση, περιβαλλοντολόγου Μ.Sc. Αειφορικής Διαχείρισης προστατευομένων περιοχών

 

 

Πληρ. Ηλ. Ντρές 6939314633, Γ. Κανέλλης 6972902750

Created @ www.westweb.gr