en

Αλλαγή γραμμής στην ενεργειακή πολιτική

E1Η κλιματική αλλαγή και οι επιπτώσεις της στο σύνολο της οικονομίας και στο φυσικό περιβάλλον είναι πλέον επιστημονικά ακλόνητες. Το 97,1% των ειδικών επιστημόνων συμφωνεί ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη και η αλλαγή του κλίματος γενικότερα είναι ανθρωπογενείς και οφείλονται στην έκλυση από ανθρώπινες δραστηριότητες μεγάλων ποσοτήτων αερίων, που είναι γνωστά ως αέρια του θερμοκηπίου.

Η χώρα μας ειδικότερα θεωρείται από τις πιο ευάλωτες στην κλιματική αλλαγή. Μελέτη του ΟΗΕ δείχνει ότι η Ελλάδα – όπως και ολόκληρη η Μεσόγειος – συγκαταλέγεται ανάμεσα στα 18 «καυτά» σημεία του πλανήτη, που θα αντιμετωπίσουν τα μεγαλύτερα προβλήματα. Σε σχετική έκθεσή της η Τράπεζα της Ελλάδος εκτιμά ότι το οικονομικό κόστος απ’ όλες τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής για τη χώρα μας θα ξεπεράσει τα 700 δισ. ευρώ έως το τέλος του αιώνα, ποσό υπερδιπλάσιο του εθνικού μας χρέους το 2009.

Η απειλή της κλιματικής αλλαγής αναγνωρίζεται απ’ όλες τις πολιτικές ηγεσίες του αρμόδιου υπουργείου από το 2009 και μετά, ενώ πρόσφατα η Βουλή των Ελλήνων κύρωσε με πανηγυρικό τρόπο την ιστορική Συμφωνία του Παρισιού. Δυστυχώς, όμως, υπάρχει πολύ μεγάλη απόσταση ανάμεσα στα λόγια και τα έργα. Παρά την πρωτοφανή οικονομική κρίση και τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, τομέας που ευθύνεται για το 75% των εθνικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει από τις χειρότερες κλιματικές επιδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα κατείχε το 2015 την 7η χειρότερη επίδοση στην ΕΕ των 28, με μείωση εκπομπών της κατά μόλις 6,6% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, τη στιγμή που ο αντίστοιχος μέσος όρος μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για την ΕΕ των 28 ήταν 22,12% την ίδια χρονική περίοδο.

Βασικός υπαίτιος για τις αρνητικές κλιματικές επιδόσεις της χώρας μας είναι ο λιγνίτης, που αποτελούσε έως τώρα τη ραχοκοκαλιά του ενεργειακού μείγματος της χώρας. Η καύση του για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι υπεύθυνη για παραπάνω από το 34% των εθνικών εκπομπών, μερίδιο σχεδόν διπλάσιο του μέσου όρου στην ΕΕ των 28 (18%), σύμφωνα με ανάλυση των επίσημων στοιχείων των κρατών-μελών από το Climate Action Network. Η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση στην ΕΕ των 28 στη συμμετοχή κάρβουνου στις εθνικές εκπομπές, πίσω μόνο από τη Βουλγαρία και μπροστά ακόμα και από την Πολωνία.

Η επιλογή του λιγνίτη βασίστηκε κυρίως στο γεγονός ότι αποτελούσε μέχρι πρότινος τη φθηνότερη πηγή παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, αν βέβαια κανείς δεν προσμετρήσει το τεράστιο εξωτερικό κόστος, που σχετίζεται με τις επιπτώσεις της λιγνιτικής δραστηριότητας στο περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Τα οικονομικά όμως του λιγνίτη ήδη έχουν υποστεί – και θα υποστούν ακόμα – μεγαλύτερη επιβάρυνση στο άμεσο μέλλον, κυρίως λόγω της ανόδου των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών CO2 στο χρηματιστήριο ρύπων αλλά και της αυστηροποίησης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στις εκπομπές άλλων αερίων ρύπων (διοξείδιο του θείου, οξείδια του αζώτου, μικροσωματίδια, υδράργυρος κ.λπ.), η συμμόρφωση με την οποία επιβάλλει ακριβές αναβαθμίσεις για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ.

To 2016 και υπό την πίεση των παραπάνω εξελίξεων το μερίδιο του λιγνίτη σημείωσε ιστορικό χαμηλό στην Ελλάδα με 29%, ενώ οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) μαζί με τα μεγάλα υδροηλεκτρικά τον ξεπέρασαν για πρώτη φορά στην ιστορία, καλύπτοντας το 30% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας.

Παρ’ όλα αυτά, κυβέρνηση και ΔΕΗ επιμένουν στο θνησιγενές λιγνιτικό μοντέλο ηλεκτροπαραγωγής. Η «Πτολεμαΐδα V» είναι μία από τις ελάχιστες υπό κατασκευή λιγνιτικές μονάδες στην ΕΕ, ενώ σχεδιάζεται η κατασκευή και δεύτερης νέας λιγνιτικής μονάδας στη Φλώρινα!

Αν η χώρα θέλει να συνεισφέρει με έργα – και όχι μόνο με λόγια – στην παγκόσμια προσπάθεια για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, η ματαίωση κάθε σχεδίου για νέες λιγνιτικές μονάδες είναι επιβεβλημένη. Αποτελεί όμως και απαραίτητη προϋπόθεση οικονομικής επιβίωσης της ΔΕΗ και διατήρησης του ενεργειακού κόστους για τους καταναλωτές σε ανεκτά επίπεδα.

* Υπεύθυνος Τομέα Ενεργειακής και Κλιματικής Πολιτικής, WWF Ελλάς

Το κείμενο δημοσιεύτηκε αρχικά στην εφημερίδα «Νέα Σελίδα», τον Αύγουστο ’17.

Δραματική μείωση στις φωλιές χελωνών στη Ζάκυνθο- SOS από τον ΑΡΧΕΛΩΝ

E2Σήμα κινδύνου για τη θαλάσσια χελώνα καρέτα-καρέτα στη Ζάκυνθο στέλνει η περιβαλλοντική οργάνωση ΑΡΧΕΛΩΝ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν, 17 χρόνια μετά την ίδρυση του θαλασσίου πάρκου τα προβλήματα συνεχίζουν και οξύνονται, με τα πρώτα αποτελέσματα, μετά τη λήξη της φετινής περιόδου ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας στη Ζάκυνθο, να δείχνουν ότι το 2017 υπήρξε η χρονιά με τις λιγότερες φωλιές.

Ο ΑΡΧΕΛΩΝ, που καταγράφει από το 1984 συστηματικά κάθε χρόνο τις φωλιές στον Κόλπο του Λαγανά, εντόπισε φέτος μόνο 650 φωλιές, τον χαμηλότερο αριθμό όλων των εποχών (μέσος όρος για ολόκληρο το νησί, 1200 φωλιές).

Η συνεχής φθίνουσα  πορεία του πληθυσμού της χελώνας συνδέεται ασφαλώς με τα εμπόδια που συναντούν κατά την αναπαραγωγή τους, κυρίως στο θαλάσσιο χώρο του Κόλπου του Λαγανά, από την τουριστική ατραξιόν που έχει δημιουργηθεί με τα πολυάριθμα πλοιάρια παρακολούθησης των χελωνών, στην ευαίσθητη φάση της προετοιμασίας της ωοτοκίας.

Όπως αναφέρει η οργάνωση, η έλλειψη Διαχειριστικού Σχεδίου μέχρι σήμερα – 17 χρόνια μετά την ίδρυση του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου – δεν βοηθάει στην επίλυση του προβλήματος. 

Η σύνταξη και έγκριση του Διαχειριστικού Σχεδίου προβλεπόταν να γίνει εντός ενός έτους από την ίδρυση του Φορέα Διαχείρισης, όμως δυστυχώς εκκρεμεί ακόμη. 

Το πρόβλημα αυτό γίνεται ακόμη πιο ανησυχητικό, όταν συνδυάζεται με την ελλιπή φύλαξη από το Πάρκο, γεγονός που επιτείνει τις οχλήσεις στις παραλίες ωοτοκίας με την ανάπτυξη παράνομων επίπλων θαλάσσης και εγκαταστάσεων στον πυρήνα του βιοτόπου και τέλος με τη διαχρονική ελλιπή κρατική χρηματοδότηση.

Παρόλα αυτά, ο ΑΡΧΕΛΩΝ με την υποστήριξη των εκατοντάδων εθελοντών του πέραν της παρακολούθησης, της καταγραφής και της προστασίας των φωλιών, συνεργάζεται με τον Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου για την ενημέρωση των επισκεπτών, όμως αυτό δεν μπορεί να υποκαταστήσει τον θεσμικό ρόλο της Πολιτείας.

Απαιτείται συνολική και συστηματική παρέμβαση στη στεριά και τη θάλασσα, για να γίνει ο Κόλπος του Λαγανά ασφαλές καταφύγιο της καρέτα- καρέτα.

 

Γεμάτη κινδύνους η πρόσδεση στο πετρέλαιο!

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΟΥ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

E3Η πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό, οι βαριές της συνέπειες στην οικονομία, την ποιότητα ζωής, το οικοσύστημα, αλλά και οι σκοτεινές πλευρές της υπόθεσης (λαθρεμπορία, παραλείψεις υπηρεσιών, καθυστερήσεις για εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων) συνεχίζουν να απασχολούν την επικαιρότητα.

Ευαίσθητες και κλειστές θάλασσες, όπως ο Κορινθιακός, υφίστανται συνεχή κυκλοφορία πλοίων, που μεταφέρουν πετρελαιοειδή. Παράλληλα οι παραχωρήσεις θαλασσίων «οικοπέδων» για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων, αν οδηγήσουν σε αποτελέσματα, θα πολλαπλασιάσουν τους κινδύνους πετρελαιοκηλίδων, όσες διαβεβαιώσεις για αυστηρά μέτρα κι αν δοθούν. 

Είναι ανάγκη όχι μόνο να παύσουν τα «στραβά μάτια» σε ακατάλληλα πλοία, όπως αυτό που ναυάγησε στον Σαρωνικό, αλλά και να τολμήσουμε μια αποφασιστική στροφή της οικονομίας μας στην καθαρή ενέργεια, απορρίπτοντας τους επικίνδυνους, όπως αποδεικνύεται, πειρασμούς των εξορύξεων υδρογονανθράκων.

 Παραθέτουμε τοποθετήσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων της Αχαΐας για το θέμα, γιατί αποτελεί καμπανάκι και για μας.

 

Αντιμετωπίζουμε την οικολογική καταστροφή, στρεφόμαστε προς την ενεργειακή αειφορία!

Η περιβαλλοντική καταστροφή, που εξελίσσεται στον Σαρωνικό Κόλπο και τις ακτές της Αττικής μετά τη βύθιση του πλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στις 10 Σεπτεμβρίου, δεν αφορά  μόνο την πληττόμενη περιοχή.  Είναι σήμα κινδύνου για κάθε περιοχή της χώρας μας, και ειδικότερα την ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας, που βρέχεται από τον Πατραϊκό και τον ιδιαίτερα ευαίσθητο Κορινθιακό.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Οικολογική Κίνηση Πάτρας, Κίνηση ΠΡΟΤΑΣΗ, Εταιρία Προστασίας Περιβάλλοντος Ρίου και Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Περιοχής Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας, θεωρούμε αναγκαίο να ενώσουμε τη φωνή μας με περιβαλλοντικές οργανώσεις και συλλογικότητες της Αττικής και να απαιτήσουμε όχι μόνο να ενταθούν οι εργασίες για την ταχύτερη δυνατή αντιμετώπιση του υπάρχοντος προβλήματος, όσο και να διερευνηθούν τα αίτια είτε αυτά αφορούν κυκλώματα λαθρεμπορίας πετρελαίου είτε αφορούν παθογένειες του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Ειδικότερα απευθυνόμαστε στον αρμόδιο υπουργό κ. Κουρουμπλή και τον καλούμε:

Να κινηθεί ταχύτατα και με διαφάνεια, δίνοντας στη δημοσιότητα πληροφορίες για το μέγεθος της διαρροής και τα αίτια του ατυχήματος και να διασφαλίσει ότι: 

- θα ενταθούν οι εργασίες απορρύπανσης από το πετρέλαιο σε ολόκληρη την περιοχή του Σαρωνικού (τμήματα της πετρελαιοκηλίδας έφτασαν στην Πειραϊκή) 

- οι υπαίτιοι της καταστροφής θα αναλάβουν πλήρως το κόστος ζημίας, αποκατάστασης και αποζημιώσεων, όπως προβλέπει ο νόμος

- θα ολοκληρωθεί τάχιστα η απάντληση όλου του πετρελαίου που απομένει στο βυθισμένο πλοίο και θα προχωρήσει το συντομότερο δυνατόν η ανέλκυσή του.

Μία τόσο μικρή πετρελαιοκηλίδα, σε συνθήκες νηνεμίας, παρέμεινε για ημέρες εκτός ελέγχου. Φανταστείτε ένα μεγάλο ατύχημα μεσοπέλαγα, εν μέσω τουριστικής περιόδου, στις Κυκλάδες ή αλλού!

Ζητούμε λοιπόν από την κυβέρνηση να ακυρώσει τα σχέδιά της για εξόρυξη υδρογονανθράκων στις ελληνικές θάλασσες, να τηρήσει τις δεσμεύσεις από τη Συμφωνία του Παρισιού για απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, να σχεδιάσει ενεργειακή στρατηγική για 100% ΑΠΕ. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις ενός ατυχήματος σε εξορύξεις σε μεγάλα βάθη, όπως σχεδιάζεται, θα ήταν ανυπολόγιστες. Οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις για μία χώρα, που στηρίζεται στον τουρισμό, καταστροφικές!

Η στροφή προς την βιώσιμη ενεργειακή πολιτική δεν συμφέρει μόνο οικολογικά,  συμβαδίζει και με την κυκλική οικονομία του μέλλοντος.

Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος Ρίου, 

Κίνηση ΠΡΟΤΑΣΗ, 

Οικολογική Κίνηση Πάτρας, 

Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Περιοχής Κέντρου Υγείας Χαλανδρίτσας

 

Η Κοινο_Τοπία ζητά-απαιτεί αποτελεσματική αντιμετώπιση και κυρίως πρόληψη ατυχημάτων με περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος

H προστασία της θάλασσας, του ζωτικού χώρου που καταλαμβάνει τα 3/4 του πλανήτη και προσφέρει ζωή, ψυχαγωγία και βιώματα στους ανθρώπους, δεν μπορεί παρά να αποτελεί ένα σημαντικό αντικείμενο δράσης για τους περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους πολίτες. 

Η Εταιρεία Κοινωνικής Δράσης και Πολιτισμού ΚΟΙΝΟ_ΤΟΠΙΑ www.koinotopia.gr ενώνει τη φωνή της με όλες τις οργανώσεις και τους φορείς που κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου μετά την οικολογική καταστροφή που υπέστησαν οι ακτές και ο βυθός του Σαρωνικού.

Αν στα εύκολα φανήκαμε τόσο απροετοίμαστοι, τι θα γίνει στα πιο δύσκολα; Με καλές καιρικές συνθήκες, χωρίς την εμπλοκή άλλου πλοίου, δίπλα από όλες σχεδόν τις υποδομές, που διαθέτουμε ως χώρα, σε ένα περιστατικό ρύπανσης σχετικά περιορισμένης έκτασης, δε μπορέσαμε να αποτρέψουμε μια μεγάλη ζημιά για το περιβάλλον και, το ακόμα χειρότερο, δεν αναγνωρίζουμε τα ελλείμματα που έχουμε στην πρόληψη και στη διαχείριση του προβλήματος, όταν αυτό συμβεί, και δεν αποδεχόμαστε τις ευθύνες, που απορρέουν εξ αυτών.

Η Κοινο_Τοπία ζητά-απαιτεί από την πολιτεία και τους θεσμούς της:

1)     τη διερεύνηση εντός σύντομου χρονικού διαστήματος των αιτιών του ατυχήματος και τη δημοσιοποίησή τους

2)     την ταχύτατη ολοκλήρωση των εργασιών απορρύπανσης από το πετρέλαιο των ακτών και του βυθού, καθώς και την ανέλκυση και απομάκρυνση του ναυαγίου, αφού αφαιρεθεί με ασφάλεια το εναπομείναν πετρέλαιο

3)     την απόδοση ευθυνών στους υπαίτιους και τη χρέωσή τους με το κόστος των οικολογικών και οικονομικών ζημιών σε εφαρμογή της αρχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης ‘‘ο ρυπαίνων πληρώνει’’.

4)       την απόδοση ευθυνών σε ανεπαρκείς δημόσιους λειτουργούς, που έχουν την εποπτεία πρόληψης και αντιμετώπισης παρόμοιων περιστατικών, και ανάληψη της ευθύνης από την πολιτική ηγεσία

5)     τους αυστηρούς ελέγχους των πλοίων που προσεγγίζουν Ελληνικά λιμάνια και όσων κινούνται στις Ελληνικές θάλασσες

6)     την επικαιροποίηση των σχεδίων αντιμετώπισης καταστροφών από ατυχήματα, την ανανέωση του εξοπλισμού αντιμετώπισης ατυχημάτων, τη διαρκή εκπαίδευση-άσκηση του ανθρώπινου δυναμικού και την εγρήγορση των υπηρεσιών και διοικητικών δομών, που έχουν επιφορτιστεί τη διαχείριση τέτοιων περιστατικών

7)     την παρακολούθηση και καταγραφή των επιπτώσεων στο θαλάσσιο περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής του ατυχήματος και την άμεση δημοσιοποίησή τους

Η Κοινο_Τοπία, με αφορμή το ατυχές αυτό γεγονός, αξιώνει από την πολιτική ηγεσία να προτάξει τα περιβαλλοντικά θέματα – στην ατζέντα άσκησης πολιτικής – ως υψηλής προτεραιότητας και να εργαστεί, ώστε το ατύχημα του «Αγία Ζώνη ΙΙ» στις 10 Σεπτεμβρίου να είναι το τελευταίο που μας βρίσκει τόσο απροετοίμαστους και ευάλωτους.

Αδράνεια και αναβλητικότητα διαιωνίζουν το πρόβλημα του αμιάντου

E4Η συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο της 25ης Σεπτεμβρίου της επερώτησης της «Οικολογικής Δυτικής Ελλάδας», με αντικείμενο το τι έχει γίνει και τι προγραμματίζεται για την αντιμετώπιση πλευρών έστω του προβλήματος της ΑΜΙΑΝΤΙΤ, επιβεβαίωσε την εικόνα αδράνειας που επικρατεί. Με σημαντικό επιπλέον παράγοντα την καθυστέρηση έκδοσης της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας (η διάσκεψη έχει γίνει από τον Φεβρουάριο) επί της προσφυγής της ιδιοκτήτριας Εθνικής Τράπεζας, η κατάσταση συνεχίζεται όπως την γνωρίζουμε χρόνια: στα χέρια του στρατηγού άνεμου.

 

  Η υπό τον αν. υπουργό κ. Σωκ. Φάμελλο σύσκεψη της 4ης Ιουλίου, που δημιούργησε κάποιες ελπίδες για, σταδιακή έστω, βελτίωση επιβεβαιώθηκε από την απάντηση του Αντιπεριφερειάρχη Αχαΐας κ. Αλεξόπουλου ότι  δεν έχει ως τώρα ορατά αποτελέσματα. Όμως το πρόβλημα, όχι μόνο της ΑΜΙΑΝΤΙΤ, αλλά και των κάθε είδους αποβλήτων αμιάντου είναι εδώ, όπως τραγικά υπογράμμισε και η γνωστή κατάρρευση του στεγάστρου από φύλλα αμιαντοτσιμέντου στο παλαιό λιμάνι της Πάτρας. Ο κ. Αλεξόπουλος είπε ότι η Περιφέρεια κάνει αυτό που της αναλογεί (μετρήσεις, που δεν δίνουν ανησυχητικά αποτελέσματα, επαναλαμβανόμενους ελέγχους, κυρώσεις και στοιχεία στην εισαγγελική αρχή), όμως από τις κατεξοχήν αρμόδιες αρχές (υπουργείο Περιβάλλοντος και Αποκεντρωμένη Διοίκηση δεν υπάρχει κάποια ενημέρωση για πρόοδο σε σχέση με όσα αποφασίστηκαν στην υπό τον υπουργό κ. Φάμελλο σύσκεψη της 4ης Ιουλίου.

 

Υπενθυμίζουμε ότι την 4η Ιουλίου, όπως προκύπτει από σχετική ανακοίνωση του αρμόδιου αν. υπουργού  Περιβάλλοντος Σωκ. Φάμελλου, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης – παρουσία του περιφερειάρχη Απ. Κατσιφάρα, του δημάρχου Πατρέων Κώστα Πελετίδη και του συντονιστή της αποκεντρωμένης διοίκησης Νικ. Παπαθεοδώρου – οι συμμετέχοντες κατέληξαν σ’ ένα πλαίσιο άμεσων δράσεων για την ΑΜΙΑΝΤΙΤ, που περιλαμβάνει:

> Μέτρα φύλαξης και περίφραξης της εγκατάστασης, μέριμνα των ιδιοκτητών και ενημέρωση των αστυνομικών και δικαστικών αρχών από πλευράς αν. ΥΠΕΝ «για την εφαρμογή αυστηρών κανόνων επιτήρησης και απονομή ευθυνών σε όσους παραβιάζουν τους όρους προστασίας του περιβάλλοντος, με την παράνομη απόρριψη αποβλήτων, η οποία συνεχίζεται» (σύμφωνα με καταγγελίες τοπικών παραγόντων).

> Ενημέρωση του ΣτΕ, προκειμένου να επισπευσθεί η δημοσιοποίηση της απόφασης για την υπόθεση, που εκδικάστηκε την 1η Φεβρουαρίου 2017 (κατόπιν προσφυγής της ΕτΕ). 

> Ενημέρωση των κυρίων της έκτασης για την ανάγκη εφαρμογής μέτρων, τα οποία θα εξασφαλίζουν ασφαλή διαχείριση του αμιάντου. Τα μέτρα συνοψίζονται ως εξής:

> Πλήρης προσδιορισμός και αξιολόγηση των πιθανών κινδύνων και λεπτομερής καθορισμός των μέτρων ελέγχου και των απαραίτητων ενεργειών ασφάλειας και προστασίας.

> Μελέτη κατηγοριοποίησης και ταξινόμησης όλων των αποβλήτων αναλόγως κωδικών ΕΚΑ σε επικίνδυνα και μη απόβλητα.

> Συλλογή και συσκευασία θραυσμάτων και δομικών υλικών αμιαντοτσιμέντου, αποξήλωση στεγών και προσόψεων φύλλων αμιαντοτσιμέντου και συσκευασία τους, συλλογή και συσκευασία αντιδραστηρίων και

> Κατάρτιση λεπτομερούς σχεδίου έκτακτης ανάγκης για κάθε τμήμα εργασιών.

Τα παραπάνω, αν και δεν επέτρεπαν αυταπάτες ότι θα επέλυαν το χρόνιο πρόβλημα δημόσιας υγείας, περιβάλλοντος και απώλειας αναπτυξιακών ευκαιριών, που συνιστά η συνεχιζόμενη ΜΗ διαχείριση του χώρου της ΑΜΙΑΝΤΙΤ, συνιστούσαν βήματα προς την ορθή κατεύθυνση. 

Προπαντός, στήριζαν την ελπίδα για διαχωρισμό του μικρού ποσοστού των σχετικά πιο επικίνδυνων αποβλήτων, ώστε να διευκολυνθεί η μόνη δυνατή διαχείριση του μεγάλου όγκου των δεκάδων χιλιάδων τόνων λιγότερο επικίνδυνων αποβλήτων (κυρίως πιθανώς μολυσμένα χώματα), που είναι η επιτόπια υγειονομική ταφή σε μέρος του ακινήτου με ευθύνη και έξοδα των ιδιοκτητών, με άμεση αποκατάσταση (φύτευση) και αποκλεισμό κάθε άλλης ανάλογης χρήσης.

Εν τέλει, όπως όλα δείχνουν, ελάχιστα απ’ αυτά ή και τίποτα δεν έχει υλοποιηθεί. Η ευθύνη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης είναι μεγάλη. Πρέπει δε να σημειώσουμε ότι αδράνεια υπάρχει και ως προς την αντιμετώπιση του προβλήματος της ορθής διαχείρισης των προκυπτόντων από κατεδαφίσεις ή αντικαταστάσεις στεγών μικροποσοτήτων αμιαντούχων υλικών.

Αλλά η τακτική αυτή, της άφεσης του προβλήματος στο χρόνο, επιβαρύνει την δημόσια υγεία, το περιβάλλον  και στερεί την Αχαΐα από την αξιοποίηση ενός εξαιρετικού βιομηχανικού οικοπέδου 135 στρεμμάτων.

Εμείς, η Οικολογική Δυτική Ελλάδα, θα συνεχίσουμε να πιέζουμε τους πάντες κόντρα στην αδράνεια και την αναβλητικότητα. Ήδη στείλαμε στον υπουργό κ. Φάμελλο και τον Συντονιστή ΔΕΠΙΝ κ. Παπαθεοδώρου την παρούσα ανακοίνωση, ως έκκληση να τεθεί τέρμα στην αδράνεια. Τα περιβαλλοντικά προβλήματα λύνονται εκεί που γεννώνται, δεν στέλνονται ούτε κάπου «αλλού», ούτε στις καλένδες.

Γιώργος Κανέλλης, περιφερειακός σύμβουλος, επικεφαλής της Οικολογικής Δυτικής Ελλάδας

 

Λεζάντα φωτο: Στέγη δώματος από αμιαντοτσιμέντο σε συνοικία της Πάτρας. Αν ο ιδιοκτήτης την αποξηλώσει κανείς δεν μπορεί να του πει που θα την πάει.

Όχι ποδηλατόδρομο στο οδόστρωμα της Όθωνος-Αμαλίας

ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ

 

E5Ενημερωθήκαμε από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης για την κατασκευή ποδηλατόδρομου μήκους πέντε χιλιομέτρων, που θα ενώνει τον ήδη υπάρχοντα από την οδό Παπαφλέσσα έως την Αγυιά. Είναι μια πολύ θετική εξέλιξη, με εξαίρεση το σχεδιασμό για το τμήμα Οθωνος Αμαλίας, όπου έχουμε εύλογη ένσταση. 

 

Κύριοι αρμόδιοι,

 

Γνωρίζετε ότι ο δρόμος αυτός έχει χαρακτηριστεί από τους Ολυμπιακούς αγώνες ακόμα, ως δρόμος γρήγορης διέλευσης από την Πάτρα. Πασίγνωστο ότι οι ταχύτητες, που αναπτύσσονται εκεί, είναι μεγάλες. 

Η ανύπαρκτη οδηγική παιδεία πολλών των συμπολιτών μας, σε συνδυασμό με την έλλειψη αστυνόμευσης (γνωστές οι ελλείψεις της Αστυνομίας σε προσωπικό και μέσα), καθιστά το κομμάτι αυτό του δρόμου εχθρικό για το ποδήλατο. Ακόμα και αν προφυλάξετε τον ποδηλατόδρομο με κράσπεδο, δεν είναι “αν” θα γίνει ατύχημα αλλά “πότε”. Θυμόμαστε ότι στη σκέψη της Δημοτικής μας Αρχής ήταν η διέλευση του ποδηλατόδρομου να γίνει μέσα στην λιμενική ζώνη. Τι άλλαξε;

 

Κύριοι του ΟΛΠΑ, τρία μέτρα μέσα και δίπλα από τον μαντρότοιχο του Λιμένα για την ασφαλή διέλευση των ποδηλάτων δεν αποτελεί έλλειμμα ασφάλειας, ούτε εμπόδιο λόγω χώρου. Είναι ασύγκριτη η κίνηση οχημάτων της Όθωνος-Αμαλίας, με αυτή στο ίδιο κομμάτι εντός του λιμένα. Δώστε λόγο να σκέφτεται ο Πατρινός ότι είστε αρωγοί στην ποιότητα ζωής και την ασφάλεια του. Δεκτό και ένα είδους εμπόδιο που δεν θα επιτρέπει στον ποδηλάτη την είσοδο στο υπόλοιπο τμήμα του λιμένα.

 

Να σταματήσουμε πια το “κάντο έστω και έτσι, γιατί θα χάσουμε το κονδύλι” και να σκεφτούμε όλες τις παραμέτρους ενός έργου και την αποδοχή του από τον πολίτη με αίσθημα χαράς και ανακούφισης.

 

Κύριοι του Δήμου και ΟΛΠΑ, τολμήστε! Κάνετε την διαφορά, δείξτε ότι συνεργάζεστε προς όφελος των πολιτών σας και την ασφάλεια τους!

 

Όχι ποδηλατόδρομο στο οδόστρωμα της Όθωνος-Αμαλίας.

 

Τάσος Γεωργαντάς

Created @ www.westweb.gr