Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 9 Μαΐου 2012 το 9ο ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ με θέμα «Παραγωγικές διαδικασίες και περιβάλλον», που διοργάνωσε στην «Πολιτεία» το Τμήμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας
Συμβαδίζοντας με τους στόχους της UNESCO (στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία) που χαρακτηρίζει το 2012 με το γενικό θεματικό περιεχόμενο «Παραγωγικές διαδικασίες – Υγεία και Περιβάλλον», το 9ο Μαθητικό Συνέδριο επικέντρωσε στον «κοινό τόπο» όπου τέμνονται τα ζητήματα των Παραγωγικών Διαδικασιών και της προστασίας του περιβάλλοντος. Συζητήθηκαν ζητήματα παραγωγής στον πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα και οι αλληλεξαρτήσεις μεταξύ των ανθρώπινων παραγωγικών δραστηριοτήτων, του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων.
Η μαθητική συνάντηση με τη συμμετοχή 278 μαθητών και 35 εκπαιδευτικών, είχε σκοπό την ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση, τη συμμετοχή των νέων στα περιβαλλοντικά προβλήματα, τη διαμόρφωση θετικής στάσης για την αντιμετώπισή τους και προώθησε το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία μέσω της προβολής του έργου των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών των περιβαλλοντικών ομάδων..
Το 9ο Μαθητικό Συνέδριο Περιβαλλοντικής, τίμησαν με την παρουσία τους ο Αντιδήμαρχος Παιδείας κος Φίλιας Ανδρέας και η Προϊσταμένη Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας κα Χριστοπούλου Σοφία, ενώ την έναρξη των εργασιών κήρυξε η Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κα Πιερρή Ευγενία.
Παρευρέθηκαν οι Υπεύθυνες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κα Παπασωτηροπούλου Τίνα και κα Σακοβέλη Πηνελόπη, η Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κα Νικολοπούλου Μαρία, οι Σύμβουλοι Φυσικών Επιστημών κα Σκλαβενίτη Σπυριδούλα και κος Σινιγάλιας Παύλος , και πολλοί εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Το επίπεδο των παρουσιάσεων ήταν πολύ υψηλό και οι περιβαλλοντικές ομάδες κατάφεραν σε λίγα λεπτά (10λεπτες παρουσιάσεις) να συμπυκνώσουν τις απόψεις τους, τα συμπεράσματά τους και τις εμπειρίες τους και να μας μεταφέρουν μηνύματα για την επίδραση των παραγωγικών δραστηριοτήτων του ανθρώπου στο περιβάλλον.
Ανέπτυξαν προβληματισμούς και ερωτήματα που αφορούν:
- Χρήση φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων- Διαχείριση φυσικών πόρων και παραγωγικές διαδικασίες- Τεχνολογίες αντιρύπανσης- Εναλλακτικές παραγωγικές διαδικασίες- Οικολογικό και κοινωνικό αποτύπωμα- Κύκλος ζωής των προϊόντων- Καταναλωτικές συνήθειες
Για να σπάσει ο φαύλος κύκλος "παραγωγή-υποβάθμιση περιβάλλοντος " οι μαθητές πρότειναν ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που εμπλέκουν όλο και περισσότερο τόσο τους παραγωγούς και διακινητές των αγαθών όσο και τους καταναλωτές - χρήστες των προϊόντων
Θεατρικά δρώμενα, βίντεο, κινούμενα σχέδια, παιχνίδια ρόλων, εκφραστικό χορό ακόμα στίχους και τραγούδια επιστράτευσαν οι συμμετέχοντες μαθητές προκειμένου να περάσουν μηνύματα για την προστασία του περιβάλλοντος και να αναδείξουν τα θέματα αυτά ως εξαιρετικά επίκαιρα αναλογιζόμενοι ότι η τρέχουσα οικονομική κρίση, οφείλεται, μεταξύ άλλων στην κατάρρευση του υπάρχοντος παραγωγικού και καταναλωτικού μοντέλου, παγκοσμίως και στη χώρα μας.
Με τις άρτιες παρουσιάσεις τους, την έμπνευση, τη δημιουργικότητα, τις πρωτότυπες ιδέες και την ενεργό συμμετοχή τους κατάφεραν να προβάλλουν τη σημαντική δουλειά, σε ποιότητα και ποσότητα, που έγινε στα σχολεία τους στα πλαίσια υλοποίησης των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τη σχολική χρονιά 2011-2012.
Στο συνέδριο παρουσίασαν τις εργασίες τους οι μαθητές των σχολείων : 2ο Γυμνάσιο, Γυμνάσιο Δεμενίκων , 4ο Γυμνάσιο Πάτρας, 7ο Γυμνάσιο Πάτρας, ΤΕΕ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ , ΤΕΕ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, Πειραματικό Γυμνάσιο Πάτρας, Γυμνάσιο Χαλανδρίτσας, 9ο Γυμνάσιο Πάτρας, 7ο Γενικό Λύκειο, 5ο Γενικό Λύκειο Πάτρας, 6ο Γυμνάσιο
Στο τελευταίο μέρος του Συνεδρίου με την ενθάρρυνση της Υπεύθυνης Π.Ε., οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και με ερέθισμα τις παρουσιάσεις που προηγήθηκαν, καλέστηκαν να γνωριστούν, να συνεργαστούν, να προετοιμάσουν και να εκφράσουν δημιουργικά τις απόψεις τους σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντός τους.
Θα θέλαμε από βάθους καρδιάς να ευχαριστήσουμε τους εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/τριες που συμμετέχοντας στο 9ο Μαθητικό Συνέδριο, ταξίδεψαν μαζί μας σε ένα χώρο βιωμάτων και επικοινωνίας, ανακάλυψαν τη γνώση, μετέτρεψαν τη σχολική διαδικασία σε δημιουργική έκφραση και άνοιξαν το σχολείο στη ζωή και τη δράση.
Τους συγχαίρουμε όλους και τους καλούμε να συνεχίσουν με τον ίδιο ζήλο την προσπάθειά τους. Ελπίζουμε πως ο επί 22 χρόνια ζωντανός και δημιουργικός θεσμός της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, που κατάφερε να αναβαθμίσει την καθημερινή σχολική ζωή, θα συνεχίσει την πορεία του στο σχολικό γίγνεσθαι και θα ενδυναμώνει το όραμα που αναζητούμε όλοι μας για καλύτερες μέρες με καλύτερη παιδεία.
Η Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Παπαϊωάννου Ιωάννα