en

Αρχείο

Φίλτρο
  • H σήμανση των δρόμων

     

    TF14 2Δείτε τη φωτογραφία μας : είναι η γωνία κεντρικού δρόμου της Πάτρας χωρίς καμιά πινακίδα για το όνομα του δρόμου. Το φαινόμενο έχει πάρει ενοχλητική διάσταση. Υπάρχουν περιπτώσεις που πρέπει να βαδίσει κανείς  τρία και τέσσερα τετράγωνα για να δει σε ποιόν δρόμο βρίσκεται. Ανάλογα ισχύουν και για τους αριθμούς των κατοικιών.

    Πρόκειται για μια κατάσταση που δεν παραπέμπει σε ευρωπαϊκή πόλη και πρέπει να αντιμετωπισθεί.

    Διατάξεις που επιβάλλουν την επανατοποθέτηση της πινακίδας με το όνομα του δρόμου ή τον αριθμό της κατοικίας μετά από βαψίματα, ανακαινίσεις καταστημάτων κλπ υπάρχουν, δεν εφαρμόζονται όμως. Θα πει κανείς, μέσα στην κρίση που ζούμε αυτό είναι το πρόβλημα. 

    Και όμως: αντιμετωπίζοντας τέτοια μικρότερα προβλήματα και η εικόνα της πόλης βελτιώνεται, η ταλαιπωρία των πολιτών μειώνεται αλλά, επίσης, ενισχύεται και το –τόσο απαραίτητο- αίσθημα αισιοδοξίας  ότι οι αρχές νοιάζονται για τα προβλήματα των πολιτών έστω επιλύοντας κάποια λιγότερο πιεστικά.

    Στην προκειμένη περίπτωση, μάλιστα, ενόψει και του όχι ευκαταφρόνητου κόστους,  μπορεί και πρέπει να διερευνηθεί  η δυνατότητα συμβολής του ιδιωτικού τομέα με κάποιο κατάλληλο κίνητρο.

  • KOTYXI ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ

    47939 233297700129351 1352556188 n

    Είναι δυνατόν να καταστρέφεται τμήμα του Εθνικού Πάρκου των υγροτόπων Κοτυχίου-Στροφυλιάς με τη «συνδρομή» δύο μελών του ΔΣ του Φορέα Διαχείρισης της περιοχής και 46 μέρες μετά να μην έχει «ανοίξει μύτη»;

     

    Και όμως είναι……

     

    Επειδή η σιωπή μπορεί να εκληφθεί και ως συνενοχή οφείλω ως μέλος της ΟΙΚΙΠΑ και εκπρόσωπος των ΜΚΟ στο ΔΣ του Φορέα να γνωστοποιήσω δημόσια τα ακόλουθα:

     

    Στις 18 Αυγούστου 2012 οι επόπτες του Φορέα Διαχείρισης διαπίστωσαν (μετά από τηλεφωνική καταγγελία) μεγάλη ζημιά στο οικοσύστημα της λιμνοθάλασσας Κοτυχίου, από την καταστροφική επέμβαση-με χωματουργικά μηχανήματα βαρέως τύπου- των μελών του εκεί αλιευτικού συνεταιρισμού στη βόρεια πλευρά της λουρονησίδας της λιμνοθάλασσας.

     

    Σήμερα ενάμιση μήνα μετά το συμβάν το ΔΣ του Φορέα Διαχείρισης δεν έχει καταφέρει να συνεδριάσει για να συζητήσει το σοβαρότατο αυτό θέμα, όταν μάλιστα δύο από τα τακτικά μέλη του (ο εκπρόσωπος της ΠΑΣΕΓΕΣ και μέλος του αλιευτικού συνεταιρισμού κ. Αντώνης Μονόλιθος και ο Δήμαρχος Ανδραβίδας-Κυλλήνης κ. Δημήτριος Αρβανίτης) έχουν άμεση ή έμμεση εμπλοκή με την καταστροφική παρέμβαση στη λουρονησίδα.

     

    Σε δύο τακτικές συνεδριάσεις του 11μελούς ΔΣ (στις 4-9-2012 και την 1-10-2012) δεν υπήρξε η απαιτούμενη πλειοψηφία (6 παρόντες) για να γίνει η συνεδρίαση. Η ΜΟΝΙΜΗ απουσία απ’ τις συνεδριάσεις του ΔΣ των εκπροσώπων του Υπουργείου Περιβάλλοντος (Στυλογιάννη Αικατερίνη) και Ανάπτυξης (Ρεκουντίνης Γεώργιος) καθώς και των τριών εκπροσώπων του ν. Ηλείας κ.κ Μπαλκάμου Ευγένιου, Αρβανίτη Δημητρίου και Μονόλιθου Αντώνη, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του Φορέα. Οι ανωτέρω εκπρόσωποι εάν δεν επιθυμούν ή δεν μπορούν να συμμετέχουν στη διοίκηση του Φορέα οφείλουν να παραιτηθούν για να διευκολύνουν το έργο του.

     

    Ο δε Φορέας Διαχείρισης οφείλει να καταγγείλει τη συντελεσθείσα καταστροφή στους ελεγκτές Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ, κάτι που δεν έχει γίνει ως τώρα και να ενεργήσει για την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ζημιάς που προκλήθηκε, κάτι το οποίο έγινε μόλις πριν από 3 ημέρες (1-10-2012) με επιστολή του Προέδρου την οποία και  επισυνάπτω.

     

    Θωμάς Κουτρούμπας

    Βιολόγος

     

    Μέλος ΟΙΚΙΠΑ

     

    Εκπρόσωπος των ΜΚΟ στο ΔΣ του Φορέα Διαχείρισης

     

    Υγροτόπων Κοτυχίου-Στροφυλιάς

     

     

     

    Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ

     

    ΠΡΟΣ: ΥΠΕΚΑ- Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών (ΣΥΓΑΠΕΖ)

    Μεσογείων 119, 101 92, Αθήνα

    Φαξ: 210 6969708

    ΚΟΙΝ: 1. ΥΠΕΚΑ - Δ/νση Περ/κου Σχεδιασμού 

    Τμ. Διαχ/σης Φυσ. Περ/ντος

    Τρικάλων 36, 11523, Αθήνα 

    Φαξ: 210 6918487

    2. Π. Δ. Ελλάδας 

    Δ/νση Περ/ντος και Χωρικού Σχεδιασμού 

    Τμ. Περιβάλλοντος και Υδρ/μίας ΠΕ Ηλείας 

    Διοικητήριο (Μανωλοπούλου 47) 27100, Πύργος 

    Φαξ: 2621 360250

     

    ΘΕΜΑ: Αίτημα προς αποκατάσταση της λουρονησίδας της Λ/Θ Κοτυχίου

     

    Οι λιμνοθάλασσες Κοτύχι και Πρόκοπος, καθώς και το έλος Λάμια προστατεύονται από τη Συνθήκη Ramsar (1971) σύμφωνα με την οποία χαρακτηρίζονται ως υγρότοποι διεθνούς σημασίας και χρήζουν προστασίας (Νομοθετικό Διάταγμα 191/1974). Σύμφωνα με το Ramsar website η περιοχή Υγροτόπων Κοτυχίου Στροφυλιάς συγκαταλέγεται στον κατάλογο Montreux (μαύρη λίστα υγροτόπων Ramsar) από το 1990.

     

    Από το 1998 περίπου η περιοχή του Κοτυχίου εντάσσεται στο δίκτυο «Φύση 2000» με τα παρακάτω κατηγορίες:

     

    • Ζώνη Ειδικής Προστασίας για Πουλιά (σύμφωνα με την Οδηγία 2009/147/EC) με κωδικό GR2330009 (Λ/θ Κοτύχι – Αλυκές Λεχαινών) και σαν
    • Ειδική Ζώνη Διατήρησης (σύμφωνα με την Οδηγία 92/43/EC) με κωδικό GR2330006 (Λ/θ Κοτύχι) 

     

    Από το 2009 η λιμνοθάλασσα Κοτυχίου αποτελεί κομμάτι της Περιοχής Προστασίας της Φύσης (Ζώνη Α) του Εθνικού Πάρκου Υγροτόπων Κοτυχίου – Στροφυλιάς [ΚΥΑ 12365 (ΦΕΚ 159/Δ/2009)]. 

     

    Η Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου είναι η μεγαλύτερη της Πελοποννήσου. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα παραγωγικό υδάτινο οικοσύστημα με παραδοσιακή αλιευτική δραστηριότητα, η οποία ασκείται με μόνιμες ιχθυοσυλληπτικές εγκαταστάσεις. Στα είδη προτεραιότητας της οδηγίας 92/43 συγκαταλέγονται τα κυπρινόμορφα Aphanius fasciatus και η Valencia letourneuxi η οποία ανήκει και στο κόκκινο κατάλογο των απειλούμενων ειδών όπου χαρακτηρίζεται ως κρίσιμα απειλούμενο.

     

    Τη Λιμνοθάλασσα περιβάλουν σημαντικά ενδιαιτήματα με καλάμια (72Α011) ή βούρλα (72Α031), μεσογειακές και μεσογειακές αλόφιλες λόχμες (1420), μεσογειακοί υπονιτρόφιλοι λειμώνες (6290) καθώς και αμμοθινικά ενδιαιτήματα (2120). Χαρακτηριστικό της προστατευόμενης περιοχής είναι η πλούσια σε αριθμό και ποικιλότητα ορνιθοπανίδα της. Μερικά απ’ τα πουλιά που φωλιάζουν είναι: το νανοβουτηχτάρι (Tachybaptus ruficollis), ο μικροτσικνιάς (Ixobrychus minutus), η νερόκοτα (Gallinula chloropus), η φαλαρίδα (Fulica atra), ο καλαμοκανάς (Himantopus himantopus), ο θαλασσοσφυριχτής (Charadrius alexandrinus), το νανογλάρονο (Sterna albifrons), η αλκυόνη (Alcedo atthis), το ψευταηδόνι (Cettia cetti) και η τσιχλοποταμίδα (Acrocephalus arundinaceus). 

     


    Το Κοτύχι ειδικά, είναι σημαντικός τόπος ξεκούρασης για πολλά αποδημητικά πουλιά, όπως ερωδιοί, χαλκόκοτες, χελιδόνια, τσαλαπετεινοί, γεράκια, τρυγόνια, γλαρόνια κ.ά 

     

     

     

    Στη Στροφυλιά και στο Κοτύχι ζουν 24 είδη ερπετών τα οποία αντιπροσωπεύονται από 12 είδη φιδιών, 7 είδη σαύρας, και 5 είδη χελώνας.  Ανάμεσα στα τελευταία συγκαταλέγεται και η θαλάσσια χελώνα Caretta caretta, η οποία χαρακτηρίζεται ως είδος προτεραιότητας σύμφωνα  με την Οδηγία 92/43 και ως απειλούμενο είδος από το Κόκκινο βιβλίο των σπονδυλόζωων.  

     

     

     

    Η διάβρωση της λουρονησίδας μεταξύ του υγροβιότοπου και τη θάλασσα είναι ένα φαινόμενο που εξελίσσεται κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, ωστόσο τα τελευταία δύο χρόνια η λουρονησίδα βρίσκεται σε οριακό σημείο, με τις χειμερινές θαλασσοταραχές να την καταστρέφουν τοπικά και να δημιουργούν διεξόδους προς τη θάλασσα, οι οποίες κάθε φορά καλύπτονται με τεχνητή μεταφορά αμμώδους ή αργιλώδους υλικού.

     

     

     

    Τον τελευταίο μήνα  έχει πραγματοποιηθεί μεγάλης κλίμακας παρέμβαση σε μεγάλο τμήμα της Βόρειας λουρονησίδας.

     

     

     

    Το έργο φαίνεται να είχε σαν σκοπό α) την σταθεροποίηση της λουρονησίδας και την προστασία της από την διάβρωση, με την τεχνητή ανάπτυξη της σε ύψος και β) την εκτροπή προς τη θάλασσα των γλυκών νερών του βορειότερου ρέματος προκειμένου να μειωθεί η μεταφορά και εναπόθεση ιζημάτων και η δημιουργία προσχώσεων στη λιμνοθάλασσα. 

     

     

     

    Μετά από επιτόπου επίσκεψη των εποπτών του φορέα αλλά και μελών του Διοικητικού Συμβουλίου διαπιστώθηκαν τα εξής:  

     

     

     

    Αμμώδες υλικό έχει αφαιρεθεί από το τμήμα της λουρονησίδας που βρίσκεται στο τμήμα βορείως του οικισμού των ψαράδων και έχει προστεθεί στο αδύναμο τμήμα της βορειότερα. 

     

     

     

    Σε αυτό το βορειότερο τμήμα της λουρονησίδας, μήκους περίπου 600m  εκτός από την προσθήκη αμμώδους υλικού παρατηρήθηκε και απόθεση χωματουργικών υλικών και ιλύος από τη λιμνοθάλασσα. Παράλληλα η άμμος που βρίσκονταν στην παραλία μπροστά από τη λουρονησίδα έχει συμπιεστεί. Σαν αποτέλεσμα, στο ένα κομμάτι της λουρονησίδας έχει υψωθεί αμμώδες, στο μεγαλύτερο τουλάχιστο τμήμα του, τείχος, ύψος περίπου 2 με 2,5 μέτρων και η παραλία σε τμήμα της έχει σχεδόν ισοπεδωθεί, ενώ στο άλλο κομμάτι, εκεί δηλαδή όπου υπάρχει ικανή σε φάρδος λουρονησίδα με βλάστηση, αυτή έχει διασπαστεί από λωρίδα χωρίς βλάστηση από όπου έχουν γίνει αμμοληψίες. 

     

     

     

    Στο τμήμα κοντά στη θέση Μπρινιά έχει διανοιχθεί αύλακας με σκοπό την αποχέτευση των γλυκών νερών του ποταμού Βέργα με αποτέλεσμα την καταστροφή ποώδους και θαμνώδους αμμοθινικής βλάστησης.

     

     

     

    Σαν αποτέλεσμα των παραπάνω έργων έχει προκληθεί περιβαλλοντική ζημιά στα ενδιαιτήματα της περιοχής: μεσογειακές και μεσογειακές αλόφιλες λόχμες (1420), μεσογειακοί υπονιτρόφιλοι λειμώνες (6290) καθώς και αμμοθινικά ενδιαιτήματα (2120).

     

     

     

    Τονίζεται ότι δεν υπάρχει δυνατότητα για  φυσική αναγέννηση των ενδιαιτημάτων που επλήγησαν, ούτε δυνατότητα των ειδών που επλήγησαν να επανέλθουν χωρίς να αποκατασταθούν τα ενδιαιτήματα στην προηγούμενη τους μορφή.

     

     

     

    Δεδομένης και της ανωτέρω αναφερόμενης παρέμβασης θεωρούμε ότι πρέπει να επισπευτούν οι σχετικές διαδικασίες  για πρωτόγεννη αποκατάσταση των ενδιαιτημάτων που έχουν υποστεί τη ζημιά. Επειδή η πρωτόγεννης αποκατάσταση θα είναι πιθανότατα μία χρονοβόρος διαδικασία, λόγω της φύσης των ενδιαιτημάτων, αυτών θα πρέπει να υπάρξει αντισταθμιστική αποκατάσταση προκειμένου να αντισταθμιστούν οι απώλειες φυσικών πόρων και υπηρεσιών που σχετίζονται με τις λειτουργίες της λιμνοθάλασσας, η ύπαρξη της οποίας εξαρτάται άμεσα από τη διατήρηση της λουρονησίδας. 

     

     

     

    Η καθυστέρηση της αποκατάστασης της συγκεκριμένης περιβαλλοντικής ζημίας που έχει προκύψει, το πιο πιθανόν είναι να οδηγήσει στην οριστική απώλεια του υγροτόπου με την είσοδο της θάλασσας σε αυτόν, και την μετατροπή του σε αβαθή θαλάσσιο κόλπο.

     

     

     

    Ο Φορέας Διαχείρισης έχει προκηρύξει και αναθέσει έργο για την οριοθέτηση του αιγιαλού στην περιοχή και μέχρι τέλος Οκτωβρίου ο σχετικός φάκελος θα έχει κατατεθεί στην Κτηματική Υπηρεσία. Παράλληλα έχει συνάψει προγραμματική σύμβαση με την Περιφερειακή Ενότητα Ηλείας για την προκήρυξη μελέτης αποκατάστασης των ενδιαιτημάτων της λουρονησίδας. Η μελέτη αυτή βέβαια θα αφορούσε την αποκατάσταση της λουρονησίδας από τις ζημίες που έχει υποστεί λόγω διάβρωσης, ωστόσο μετά και τις πρόσφατες ανθρώπινες παρεμβάσεις η πραγματοποίηση της καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική.

     

     

     

    Με βάση τις προτάσεις της μελέτης και εφόσον εν τω μεταξύ θα έχει οριοθετηθεί και ο αιγιαλός θα πρέπει να προκηρυχτεί, από τις αρμόδιες υπηρεσίες, μελέτη έργο για την αποκατάσταση ενώ στο μεσοδιάστημα μπορούν να ληφθούν μέτρα αντισταθμιστικής αποκατάστασης προκειμένου να μην έχουμε ακόμη μεγαλύτερες απώλειες φυσικών πόρων και υπηρεσιών.

     

     

     

    Για όλους τους παραπάνω λόγους υποβάλουμε στην υπηρεσία σας αίτημα αποκατάστασης και παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες.

     

     

     

    Ο Πρόεδρος

    Νικόλαος Καραβάς

     

  • MNHΜΕΣ ΤΣΕΡΝΟΜΠΙΛ «ΞΥΠΝΟΥΝ» ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

    E2Η ανίχνευση ραδιενεργού καισίου στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης, συνδέεται ασφαλώς με την καύση ξύλων που «εμποτίστηκαν» από το ραδιενεργό νέφος του Τσέρνομπιλ 38 χρόνια πριν!

     

    Τα εντυπωσιακό αλλά και ανησυχητικό αυτό εύρημα που καταγράφηκε από ερευνητές του ΑΠΘ, παρά το γεγονός ότι δεν εμπνέει κίνδυνο για τη δημόσια υγεία,  αφού η ανίχνευση που έγινε στην περιοχή γύρω από το πανεπιστήμιο αφορούσε ίχνη από το ραδιενεργό αυτό υλικό. 

    Όμως κανείς δεν αποκλείει οι συγκεντρώσεις  να είναι πολύ μεγαλύτερες σε άλλες περιοχές, όπου η καύση ξύλων για θέρμανση από τζάκια και ξυλόσομπες είναι αυξημένη…

    Όπως τόνισε η αναπληρώτρια καθηγήτρια Φυσικής του ΑΠΘ, Μεταξία Μανωλοπούλου (μέλος της ερευνητικής ομάδας της σχετικής μελέτης, η οποία δημοσιεύτηκε στο Journal of Environmental Radioactivity), τα δέντρα μετά το ατύχημα του Τσερνόμπιλ  (1986)  έχουν απορροφήσει κάποια ποσότητα Καισίου, η οποία έπεσε στο έδαφος από το ραδιενεργό νέφος.

     Όταν τα δένδρα αυτά καούν ως ξυλεία, το μεγαλύτερο μέρος του καίσιου παραμένει  στη στάχτη, ενώ μια μικρή ποσότητα απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα.

    Σημαντικό είναι το γεγονός ότι η η ανίχνευση ιχνών ραδιενεργού καισίου δεν έγινε σε ξυλεία εισαγόμενη από χώρες κοντά στο Τσέρνομπιλ αλλά σε ελληνική ξυλεία προερχόμενη από περιοχές της βόρειας Ελλάδας. 

    Το γεγονός αυτό έχει να κάνει με τις συνθήκες που επικρατούσαν στην ατμόσφαιρα, όταν το ραδιενεργό νέφος περνούσε από κάθε περιοχή, την περίοδο του πυρηνικού ατυχήματος ( βροχές κλπ).

    Σε ό,τι αφορά κάποιες πρακτικές προφύλαξης η ερευνητική ομάδα τόνισε ότι κατά τη διαδικασία καθαρισμού των τζακιών δεν πρέπει να σηκώνουμε σκόνη, ενώ δεν υπάρχει πρόβλημα όταν η στάχτη αυτή αναμειχθεί με το έδαφος.

    Είναι προφανές ότι οι μετρήσεις πρέπει να συνεχιστούν και σε άλλες «ύποπτες» περιοχές και να ενημερωθούν σχετικά οι πολίτες. Βεβαίως στη σημερινή κρίση, η αντιμετώπιση του φαινομένου μπορεί να γίνει μόνο με την παροχή φθηνών πηγών θέρμανσης, ώστε οι πολίτες να μπορούν πραγματικά να μειώσουν τη χρήση των καυσόξυλων. Από την άλλη μεριά το γεγονός που κατέγραψαν οι επιστήμονες στη Θεσσαλονίκη αποδεικνύει για μια ακόμα φορά ότι η πυρηνική ενέργεια αποτελεί έναν εφιάλτη που υποθηκεύει  το μέλλον πολλών επερχόμενων γενεών…

  • OXI στα Πυρηνικά Εργοστάσια Ακούγιου & Σινώπης (Τουρκία)!

    ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΥΛΛOΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ

    Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ανέλαβε πρωτοβουλία συλλογής υπογραφών, προκειμένου να σταματήσει η ανέγερση των δυο πυρηνικών εργοστασίων σε περιοχές της Τουρκίας. Η επιτυχία αυτού του εγχειρήματος εξαρτάται τόσο από την συμμετοχή σας όσο και από τη διάδοση του παρόντος μηνύματος.
    Στην ηλεκτρονική διεύθυνση

    http://petition.aegean.gr/stopnuclearplants/  θα βρείτε το αναλυτικό κείμενο και θα έχετε τη δυνατότητα υπογραφής του.

  • Oι Patrinistas αγαπούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

    tf5H ομάδα Εθελοντισμού και ενεργοποίησης Patrinistas από την πρώτη στιγμή διατύπωσε την προτίμηση της στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Στην πρώτη μας κιόλας συνάντηση στο ιδρυτικό μας κείμενο γράψαμε: «Θέλουμε μαζικές μεταφορές, ποδηλατοδρόμους και πεζοδρόμους που δεν καταβροχθίζουν τον δημόσιο χώρο». Αφιερώσαμε δυο δράσεις μας στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Πάτρας  και τα δικαιώματα Πεζών και ΑμΕΑ και θα συνεχίσουμε.  

    Μέσα στα πλαίσια αυτά μια Ομάδα Εργασίας των Patrinistas, ανέλαβε να ασχοληθεί με τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης μας. Φυσικά δεν είμαστε ειδικοί, δεν ήταν φιλοδοξία μας να κάνουμε κάποια εμπεριστατωμένη έρευνα και μελέτη. Θεωρούσαμε και θεωρούμε ωστόσο πως είναι χρήσιμη η καταγραφή των προβλημάτων με την μάτια του απλού χρηστή του συγκοινωνιακού έργου του όποιου άλλωστε είναι αυτός ο τελικός αποδέκτης. Αναζητήσαμε τον «χάρτη υποχρεώσεων προς τον καταναλωτή (Χ.Υ.Κ.) των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου του ν.2963/2001 (Α'268)» (τον βρήκαμε εδώ http://achaiaktel.gr/?module=default&pages_id=48&lang=el) που θα πρέπει να γίνει ευρύτερα γνωστός στους χρηστές των αστικών μας συγκοινωνιών. 

    Η Ομάδα Εργασίας έκανε μια απλή δειγματοληπτική έρευνα και καταγραφή. Ασχοληθήκαμε με δυο μόνο από τις αστικές λεωφορειακές γραμμές (Γραμμές 2 & 9). Διατρέξαμε τις διαδρομές αυτές και εστιάσαμε την προσοχή μας στην σηματοδότηση των στάσεων, στην πληροφόρηση του κοινού σε ότι αφορά τις γραμμές και τα δρομολόγια (εντός και εκτός οχήματος), στην διευκόλυνση της προσβασιμότητας ειδικών ομάδων (ΑΜΕΑ, ατόμων με κινητικές δυσκολίες, ηλικιωμένοι, μητέρες κ.α.) και τέλος στην ποιότητα στους χώρους αναμονής στις στάσεις. Ειδικότερα:

    Α. ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

    Στις στάσεις είτε υπήρχε στέγαστρο είτε απλός στύλος δεν βρέθηκε καμιά πληροφορία, ούτε καν για το ποια γραμμή εξυπηρετείται από το συγκεκριμένο σημείο. Πιστεύουμε πως οι πληροφορίες αυτές είναι ουσιαστικό στοιχειό της ενημέρωσης του επιβατικού κοινού, διευκολύνουν αυτούς που ήδη χρησιμοποιούν τις αστικές συγκοινωνίες και λειτουργούν ελκυστικά για τους υπόλοιπους, συμβάλλουν στην καλύτερη εικόνα της πόλης, την ταχύτητα των μετακινήσεων κλπ

    Τέτοιες πληροφορίες ενδεικτικά θα μπορούσαν να είναι :

    • ένδειξη διέλευσης αριθμού γραμμής σε κάθε στάση,
    • ένδειξη διαδρομής κάθε γραμμής και ονομασία στάσεων,
    • ένδειξη ονομασίας της συγκεκριμένης στάσης,
    • τιμολόγιο κομίστρων
    • χάρτης διαδρομών όλων των γραμμών με τις στάσεις τους μέσα στο χώρο των λεωφορείων και σε  χώρους ανάρτησης στις στάσεις (διαφημιστικό χώρο στεγάστρων, πίνακες όπου υπάρχουν μόνο κολώνες),
    • συχνότητα και πυκνότητα δρομολογίων καθημερινές, Κυριακές και αργίες 

    Β. ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΣΤΑΣΕΩΝ

    Ειδικά για την γραμμή 2 (ΤΕΙ-ΣΥΧΑΙΝΑ-ΤΕΙ) η Ομάδα Εργασίας μας προχώρησε και στην ποσοτική καταγραφή των  παρατηρήσεων της. Καταγράψαμε την ύπαρξη η μη έξι (6) βασικών υποδομών: στύλου η στεγάστρου, παγκάκιου, κάδου απορριμμάτων, εκδοτηρίου ή εναλλακτικά σημείου πώλησης εισιτηρίων και τέλος πλατφόρμα /αναβατόριο για την προσβασιμότητα ατόμων με ειδικές δυσκολίες μετακίνησης.. Επί συνόλου 37 στάσεων της γραμμής 2 τα αποτελέσματα έχουν ως εξής:

    Mε αφετηρία τα ΤΕΙ 

    • ύπαρξη στύλου, 18σημεία, ποσοστό 49%
    • ύπαρξη στεγάστρου, 18 σημεία, ποσοστό 49%
    • ύπαρξη καθίσματος (παγκάκι), 15 σημεία, ποσοστό 41%
    • ύπαρξη κάδου απορριμμάτων, 14 σημεία, ποσοστό 38%, και
    • εκδοτήριο ή σημεία πώλησης εισιτηρίων, 12 σημεία, ποσοστό 32%
    • Διάταξη προσβασιμότητας για άτομα με δυσκολίες μετακίνησης, κανένα σημείο, ποσοστό 0 %

    Mε αφετηρία τα Συχαινά

    • ύπαρξη στύλου, 15 σημεία, ποσοστό 42%
    • ύπαρξη στεγάστρου, 14 σημεία, ποσοστό 39%
    • ύπαρξη καθίσματος (παγκάκι),13 σημεία, ποσοστό 36%
    • ύπαρξη κάδου απορριμμάτων, 17 σημεία, ποσοστό 47%
    • εκδοτήριο ή σημεία πώλησης εισιτηρίων, 14 σημεία, ποσοστό 39%.
    • Διάταξη προσβασιμότητας για άτομα με δυσκολίες μετακίνησης, κανένα σημείο, ποσοστό 0 %

    Γ. ΛΟΙΠΕΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙΣ

    Δεν εντοπίσαμε:

    • Aανάρτηση της Χάρτας Υποχρεώσεων για τον Καταναλωτή μέσα στα οχήματα, στα εκδοτήρια και τα σταθμαρχεία  
    • Koυτια παραπόνων
    • Ηχητικό ηχογραφημένο μήνυμα με την ονομασία της επόμενης στάσης μέσα στα οχήματα 
    • Πινακίδες ενδείξεων εισόδων/εξόδων στα τα οχήματα στην Ελληνική γλώσσα (υπήρχαν μόνο ξενόγλωσσες).
    • Έντυπο χάρτη με χάρτη των γραμμών και τις πληροφορίες που προαναφέραμε (Νομίζουμε ότι είχε εκδοθεί παλαιοτέρα σε πρακτικό μικρό μέγεθος)
    • Ιστοσελίδα (ο ιστοποπος τον όποιον βρήκαμε http://87.203.12.20/ktel/ktelast-patras.gr είναι υπό κατασκευή). 

    Δεν αρκεστήκαμε στην καταγραφή, αποτυπώσαμε φωτογραφικά,  ενδεικτικά μεν άλλα αρκετά σημεία που μιλούν εύγλωττα περάν όσων παραπάνω αναφέρουμε και για την κακή κατάσταση και εικόνα των στάσεων τις οποίες και επισυνάπτουμε.

    Κάναμε ένα βήμα παραπέρα και στην προσπάθεια μας να οργανώσουμε μια δράση για το συγκεκριμένο θέμα η Ομάδα Εργασίας  έφτιαξε μια όμορφη Πινακίδα με πληροφορίες που την παραθέτουμε στην συνέχεια.

    Είναι προφανές όπως και εισαγωγικά τονίσαμε ότι η ερευνά μας είναι ελλιπής και αποσπασματική όμως αυτή η μικρή μας προσπάθεια θεωρούμε ότι προσφέρει πολύτιμα συμπεράσματα και υποδεικνύει άμεσες και καθόλου δαπανηρές λύσεις που θα αναβαθμίσουν σημαντικά και θα κάνουν ελκυστικές τις προσφερόμενες υπηρεσίες ενώ παράλληλα θα ομορφύνουν την πόλη μας. Δυστυχώς οι οικονομικές απαιτήσεις μιας δράσης που θα στόχευε στην σήμανση με τον τρόπο που η ομάδα μας προτείνει, έστω και ενδεικτικά σε μικρό αριθμό στάσεων καθώς και οι τεχνικές και λειτουργικές προϋποθέσεις πραγμάτωσης της ξεπερνούν τις δυνατότητες των Patrinistas. Θεωρήσαμε όμως σκόπιμη και χρήσιμη την  αποστολή της επιστολής αυτής με τα στοιχειά της ερευνάς μας στο Αστικό ΚΤΕΛ, στον Δήμο και την δημοσιοποίηση της στους πολίτες – χρηστές των Αστικών Συγκοινωνιών της Πάτρας.  

    Είναι προφανές ότι δεν έχουμε παραιτηθεί από την ιδέα μιας δράσης για το θέμα αυτό. Είμαστε ανοιχτοί στην συνεργασία τόσο με το ΚΤΕΛ όσο και με τον Δήμο Πατρεων γιατί οι Patrinistas αγαπούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. 

    Υστερόγραφο: 

    Τελευταία στιγμή διαβάσαμε το παρακάτω δελτίο Τύπου: Η Google ανακοινώνει σήμερα τα «εγκαίνια» της ελληνικής πλατφόρμας των Χαρτών Google με πληροφορίες Transit, για την εύκολη μετακίνηση στην πόλη με αστικές συγκοινωνίες. Σε συνεργασία με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), η Google έχει ενσωματώσει στους χάρτες της πληροφορίες για τις διαδρομές λεωφορείων, μετρό, ηλεκτρικού, τρόλεϊ, τραμ και προαστιακού. Η πληροφόρηση αυτή παρέχεται στο κοινό δωρεάν στη διεύθυνση maps.google.gr/transitathens. Είναι κακό που ζηλέψαμε;

    Patrinistas

    Ομάδα Εθελοντισμού & Ενεργοποίησης...

    www.patrinistas.gr

    e-mail:  


Created @ www.westweb.gr